Gå til sidens hovedinnhold

Markus (18) og lillebror Linus (11) kjører fortere enn de fleste

Motorsporttalentene kommer på rekke og rad fra Bøverbru. Nå er også lillebroren til Markus Gimle Enger en råtass bak rattet.

Det gror uvanlig godt i flere motorsportgrener på Toten. I helga sikret Emil Sivesind fra Bøverbru seg et nytt NM-gull i bakkeløp, mens Kristiane Hvaal Engh fra Starum imponerte igjen i det danske mesterskapet i rallycross, der hun ble nummer to.

I en litt mer ukjent – men minst like fartsfylt – gren har Markus Gimle Enger hevdet seg helt i toppen i den mest ekstreme klassen; speedcar med en toppfart på 180 km/t og den når 100 km/t i løpet av 2,4 sekunder.

18-åringen fra Bøverbru var ett fattig poeng fra NM-gull i fjor. Det ble en ny medalje sammenlagt i år – men det holdt bare så vidt etter den siste NM-runden i Skien sist helg.

– Jeg hadde sjansen til både bronse og sølv, men så fikk motoren rådebank og jeg måtte bryte. Jeg var sikker på at NM-medaljen røk, men jammen ble det tredjeplass. Jeg trodde det var feil da de ropte opp navnet mitt, sier Markus Gimle Enger.

Les også

Pappa har bidratt med nesten en million for at Markus (17) skal få kjøre fort: – Nå må jeg fikse det meste sjøl

Problemer i kø

Sesongen har ikke blitt helt slik han hadde sett for seg. Etter at fjorårets NM-gull røk med minst mulig margin, var det nettopp det som var målet i år. I stedet har problemene stått i kø.

– Jeg byttet motor rett før første NM-runde og alt så veldig bra ut. I stedet har jeg brutt to runder på grunn av motortrøbbel, clutchen har gått og jeg er blitt kjørt over av konkurrenter.

Likevel har han tatt tre pallplasser i de seks NM-rundene som ble kjørt. Det holdt akkurat til bronse totalt.

– Det var tross alt en liten opptur, men det er fortærende at to motorer har gått føyken med det samme problemet. Og det aller verste er at det er dyrt. Den siste motoren kostet 75.000 kroner, forteller Markus, som er lærling ved Grønn kjøling og jobber mest med butikk-kjøling for tida.

Les også

Super-Emil tok NM-gull søndag – men en annen pris kan vise seg å være mye mer verdt

Pengene avgjør

Nå er han i tenkeboksen i forhold til neste år.

– Alt avhenger av hva jeg klarer å få inn i sponsorpenger. Det er egentlig tre alternativer; å kjøre bare NM som i år, satse for fullt mot nordisk – eller rett og slett stå over et år. Det er pengene som avgjør.

Markus er ikke den eneste i familien som er en råtass bak rattet. Lillebror Linus (11) har kjørt seg til to rundeseirer i løpet av sesongen. I klasse junior konkurrerer han med opp til 13-åringer.

Crosskartene har inntil 85 ccm og en øvre fartsgrense på 80 km/t.

– Han har virkelig kjørt godt og imponerte med seier i Skien. Linus har bare så vidt lov til å kjøre, så det er virkelig moro, sier Markus om lillebroren.

Crosskart kjører på samme baner som rallycross, men doningene er både mindre og lettere enn en bil.

Ifølge Markus finnes det knapt noe råere å kjøre på bane – heller ikke de største rallycrossbilene går fortere. Hans speedcar er utstyrt med en motorsykkelmotor; Suzuki GSXR 750.

Kommentarer til denne saken