Ifølge designeren selv, Marc Lichte, er Audi RS e-tron GT den vakreste bilen han noensinne har ført i penn. Det er kraftige ord fra tyskeren som har designet biler for Audi siden 2014.

Utstyr

Før vi gir oss landeveien i vold, stopper vi opp litt og blir litt bedre kjent med den tyske sinnataggen.

Audis nye elektriske godbit finnes både i en «streit» GT-variant og en noe mer ilter RS-utgave. Når det gjelder elbiler er det mange faktorer å henge seg opp i, men vi tar for oss de tre morsomste og den kjipeste: Hestekrefter, rekkevidde, tiden det tar å nå 0 til 100 km/t og pris. For GT-en er tallene 530 (med boost), cirka 500 km, 4,1 sekunder og 899.900 kroner – før du begynner å forsyne deg av utstyrslista.

Har man ekstra med «peeng på bok», er det bare å legge ytterligere snaue 250.000 kroner på bordet og gå for RS-modellen. Da ser tallene slik ut: 646 (med boost), cirka 500 km, 3,3 sekunder og 1.269.900 kroner, og det er før du hører Øystein Sunde synge «men så må du ha», en sang Eskil Lundby ved Møller Bil på Gjøvik nok har hatt i ørene da han sendte inn bestillingen på bilen som tilhører butikken.

– Jeg synes en slik bil fortjener karbontak, smiler Lundby og med det er ekstra 50.000 kroner svidd av.

Rolig start

«Vår» testbil har en prislapp på rett i underkant av 1,7 millioner kroner, noe som betyr at utstyrslista har fått kjørt seg. Den stive prisen gjør at Mari Hoel svelger litt ekstra. Hun startet med bilcross som 15-åring, og har siden da hanket inn flere kilo med sølvtøy. Under Krabycrossen i 2019 kjørte hun like så godt forbi alle karene og gikk til topps i åpen klasse.

– Det var i en gammel Mazda og til daglig kjører jeg rundt i en Volvo 240 fra 1992. Jeg har knapt sittet i en elbil før, så veit neimen ikke om jeg tør, sier hun og lirker seg bak rattet. Eskil Lundby setter seg i baksetet som er plassert oppå de arbeidsvillige batteriene, og gir henne rolige instruksjoner. Lundby sier det ikke rett ut, men hinter kraftig om at de 2,2 tonnene flytter seg lynkjapt så fort bilcross-sjåføren fra Raufoss gir beskjed om det.

– Så jeg tenker vi starter litt rolig, slik at du blir kjent med bilen, sier Lundby fra baksetet. Damen bak rattet nikker med begge hendene godt festet rundt rattet i ru og gripevennlig alkantara.

Startblokka

De røde sikkerhetsselene er bare noen av de heftige detaljene man kan få i RS-utgaven. Sømmer i forskjellige farger hører med, og synes du fargene i katalogen er for slappe, den nydelige daytonagrå til 12.390 kroner som vår testbil inkludert, er det ikke verre enn å bla opp 50.670 kroner for så å velge og vrake fra en nærmest utømmelig fargepalett.

Men tilbake til kupeen der Mari Hoel nå har blitt god kompis med den lange og flate tyskeren. Eskil Lundby merker også at den bilvante raufossingen er klar for noe mer enn lunking rundt i bygatene. Vi hiver oss derfor ut på de lange strekkene og når hun svitsjer fra det harmoniske oppsettet «comfort» til «dynamic», er det som om bilen strammer seg opp og gjør seg klar for å spurte ut av startblokka.

Bane og butikk

Landeveien er øde og Eskil Lundby baksetet ber sjåføren om vente til bilen er i ro før hun trykker klampen i bånn. Mari Hoel lystrer og nesten umiddelbart gjør hun representanten fra Møller Bil selskap i baksetet. De 646 elektriske hestekreftene oppfører seg som de ikke har fått mat på flere dager og er så full av pepp at det er som om kinnene forsvinner rundt hodet av det voldsomme rykket.

– Det er jo helt rått, hoier 23-åringen og bremser kjapt ned. Heldigvis behøver man ikke kjøre ulovlig fort for å merke trykket og skjønne hva bilen er kapabel til.

– Men det fine er at den passer både til heftig kjøring på bane og til å kjøre på butikken med, sier Lundby som kan fortelle at mange har vært interesserte i den lavtflygende skjønnheten.

– Vi har skrevet kontrakt på to slike RS-biler. Vi bor i et distrikt med stor bilinteresse, smiler han.

– Det fine med bilen er at folk som kjenner Audi vil raskt finne seg til rette inn i denne, men vi har også fått nye kunder som aldri har kjørt Audi før, så det er tydelig at Audi har truffet med denne bilen som er en ny type sportsbil fra Audi, sier Lundby mens Mari Hoel må innrømme at hun nok må spare litt til først.

– Det er en helt vanvittig bil, og overraskende lettkjørt! Ikke noe galt om 240-en, men det blir en aldri så liten nedtur å sette meg bak rattet i den etter denne utrolige opplevelsen. Det var ... helt rått!