VOKKS Nett «lurer» sine kunder

Artikkelen er over 5 år gammel

Undertegnede står fullt og helt ved innlegg i OA, 24. januar i år. Herrene Knutsen og Løkkebøs uttalelse i OA 28. januar er derfor mot bedre vitende? Det at VOKKS Netts kunder blir lurt, er derfor ikke noe som kan betegnes som en «glipp».

DEL

Derimot en bevisst handling og har ikke noe med «innkjøringsproblemer» å gjøre. Dere må også slutte med å forsøke å innbille kunden, og andre, at det finnes et «virtuelt» innført fakturagebyr, som motregnes mot tilsvarende rabatt. Disse «gebyr og rabatt betingelsene», kan heller ikke være en enslig «undermåler» sitt verk, men må være resultat av vedtak fattet av styret i VOKKS? Derfor krever jeg at utskrift av styrevedtaket framlegges, med dato for opprettelse av gebyrer og når eventuelle endringer har skjedd/skulle skje!

I informasjon (ved flere anledninger) utsendt til kundene, står det bl.a. blått på hvitt: «Du som kunde sparer 60 kroner hver md. hvis du leverer måleravlesning pr. sms eller via våre kundesider samt har månedlig eFaktura eller E-postfaktura.» (Rabatt kr. 30,- for måleravlesning og kr 30,- for bruk av E-faktura) Ved månedlig avlesning vil det si et beløp pr. år stort kr 720,- (For undertegnede synes dette for Vokks, som en dårlig deal!) Ved kvartalsvis avlesning vil beløpet bli kr 240,-. Fakturagebyret, stort kr 40, skal gjelde dem som «fortsatt ville motta papirfaktura».

Det står også i utsendt informasjon, sort på hvitt følgende: «Unngå fakturagebyr, gjør et av to» «1. Logg inn i nettbanken og registrerer e-faktura, gjerne i kombinasjon med Avtalegiro.» «2. Få fakturaen tilsendt som vedlegg i e-post i stedet for som brevpost.». Derfor kan endringer, eller bortfall av nevnte rabatter, først skje (i rimelig tid) etter utsendelse fra VOKKS med fullstendig informasjon om endringene. Uansett hvordan det forsøkes å bort forklare, så skal alle detaljer som ikke omfatter, nettleie, forbruk og fastleddet, komme klart fram på faktura. Det blir for dumt å hevde at, «kundene ikke forstår fakturaen og blir forvirret dersom rabatter er oppført». Dersom fakturainformasjonen viser i klartekst hva den omfatter! Direktør Tom Knutsen kan da ikke mene, at alle kundene i VOKKS hver måned, hvor de blir utsatt for «juks», skal «klage til Elklagenemnda»? Dere er flere ganger gjort kjent med Deres uredelige praksis, så det er bare å ordne opp! Derfor forlanger jeg at VOKKS utbetaler den rabatt hver enkelt har til gode, i henhold til egen utsendte betingelser, som kundene har forholdt seg til! På denne måte, slipper også undertegnede å måtte fortsette å trekke rabatt og betalingsgebyr. (måtte gjøre VOKKS sin jobb) Mener det er på tide at minst en, erkjenner å ha tatt feil i saken (det er ikke undertegnede) og gå videre med de betingelsene som gjelder mellom partene. Etter at fullstendig informasjon er utsendt fra VOKKS. Det må vel våre slutt på «innkjøringsproblemene» nå?

Henry Bratterud

Artikkeltags