Salting av veier

Artikkelen er over 8 år gammel

«Vi ønsker å bruke mindre salt på veiene», sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en artikkel i «Våre veger» nr. 8 i år.

DEL

Men saltmengden øker mer enn noen gang, om lag 100 prosent på fem år. Vegsjefen mener det ikke finnes noe bedre alternativ.

Alternativet er kort og godt å bytte ut all salting med mekanisk fjerning av snø og snøslaps ved bruk av tyngre utstyr, veghøvel, og annet kraftig maskinelt utstyr. Salting gjør forferdelig skade på bilparken og vegetasjon langs veiene.

Forsker Per Anker Pedersen ved Universitet for miljø og biovitenskap har mange nedslående eksempler:

- Kastanjene i Bygdøy allé er så hardt skadet at de etter hvert må fjernes

- Trær mer enn 100 m fra veien er skadet, og store trær opp til 20 meter er skadet i toppen

- Langs E6 i Akershus/Østfold må trær til en verdi av 3-4 millioner kroner hogges

- Vegetasjon og ferskvannskilder er utsatt for saltsprut fra veibanen

- Bilmekanikere forteller om hvordan saltet bryter ned bremsesystemer og skaper alvorlige korrosjonsskader.

Et stort flertall, anslagsvis 65-70 prosent, er sterkt imot salting som medfører tilgrisede biler og farlig sørpeføre. Svære kvanta spylevæske havner ut i naturen. Vårt kjøremønster må tilpasses årstidene.

Salting gir falsk trygghet og er, ifølge forfatter Peder Blåmoli, en livsfarlig aktivitet. Hopplegenden Bjørn Wirkolas ord, «Veisalt drepte min sønn», gir grunn til ettertanke.

Erik Fagerheim

Artikkeltags