Gå til sidens hovedinnhold

Forbrukerrådet: – Må du vente mer enn fem dager på legetime, så klag!

Artikkelen er over 3 år gammel

I et utspill tidlig i august skriver Forbrukerrådet at fastlegene svikter pasientene når fire av ti ikke får time innen fem dager, slik forskriften legger opp til. De kaller det lovbrudd og oppfordrer pasienter til å klage.

Fastlege Morten Breiby reagerer sterkt.

– Utspillet til forbrukerrådet avslører bare manglende innsikt. Som mange kolleger jobber jeg fra sju om morgenen til sju om kvelden, minst. Skulle jeg få bot for det jeg ikke rekker på den tiden, så gir jeg meg. Og jeg tror ikke fastlegetilbudet blir bedre av det.

– Kommunen har betydelig ansvar

Fagdirektør i forbrukerrådet Anne Kristin Vie sier til OA at også kommunen bærer et betydelig ansvar for å ha en legetjeneste som strekker til. Hun innrømmer at det blir skeivt å klandre fastlegene alene for at pasienter må vente «ulovlig» lenge på time.

– Og vi har selvfølgelig den største respekt for at legene må prioritere de som trenger hjelp raskest, og at noen dermed må vente. Det vi synes er åpenbart er at fastlegeforskriften må revurderes. Den virker ikke å være realistisk i dag.

Vie synes jeg det er slående at ikke flere politikere er opptatt av dette temaet, som er lite diskutert. Hun sier Forbrukerrådet ser store forskjeller rundt om i landet når det gjelder legedekning og ventetid.

– Vil justere tilbudet

– Det er grunnen til at vi oppfordrer pasienter til å klage til kommunen når de må vente for lenge å time. Vi vet dette er en terskel for mange, men å faktisk gjøre det vil på sikt virke justerende på tilbudet, sier Vie.

Forbrukerrådet har på sine nettsider en standardbrev for klaging på lang ventetid hos fastlege.

Kommentarer til denne saken