Denne forbikjøringa gikk skikkelig galt – kjørte én kilometer på feil side av midtdeleren

FARLIG FERD: Her kjører bilen mot trafikken på motsatt side av midtdeleren på E8 i Lavangsdalen.

FARLIG FERD: Her kjører bilen mot trafikken på motsatt side av midtdeleren på E8 i Lavangsdalen. Foto:

– Livsfarlig, sier politiet.

DEL

Landet rundt(Nordlys) Av og til går ikke ting som man planlegger. Det fikk bilisten, som foretok en forbikjøring sør i Lavangsdalen torsdag formiddag i retning Tromsø, erfare.

Problemet var bare at før han fikk svingt inn og lagt seg i rett felt, kom midtdelerne og tvang bilisten i SUV-en over i kjørebanen med motgående trafikk.

Kjørte én kilometer

– Jeg var på vei til Tromsø da en bil kjørte forbi bilen foran meg. Han rakk ikke fullføre forbikjøringa før midtdelerne kom og måtte kjøre helt til Smalak i galt felt, sier en sjåfør som var vitne til hendelsen på E8.

Sjåføren, som ønsker å være anonym, sier at bilisten satte på nødblinken, satte ned farten og kjørte med trafikken imot helt frem til rasteplassen ved Smalakelva.

– Der svingte han elegant inn i riktig kjørefelt. Han kjørte vel i rundt én kilometer med trafikken imot.

– Var heldig

Han forteller at bilisten var heldig fordi han fort kom inn i et forbikjøringsfelt slik at den motgående trafikken kunne legge seg over i den andre filen.

– Han skal være glad for at det ikke var så mye trafikk og ikke glatt, sier vitnet som betegner episoden som svært farlig.

Det er ikke første gangen dette skjer i Lavangsdalen siden veien ble utbedret. I 2014 havnet en kvinnelig bilist på gal siden av midtrekkverket etter at hun kjørte ut av rasteplassen ved Smalakelva.

Det er akkurat blitt 90-sone i Lavangsdalen.

Forbikjøring forbudt

Yngve Widding, politioverbetjent i patruljeseksjonen ved Tromsø politistasjon, sier til Nordlys at det er forbikjøring forbudt-soner i begge endene før du kommer til partiet med midtdelerne, nettopp for å unngå slike situasjoner.

Widding har aldri sett et slik bilde fra E8 i Lavangsdalen før.

– Dette er livsfarlig, og dessverre en velkjent problematikk sørpå, hvor man har mange tofeltsveier med midtdelere. Slike hendelser ender ofte med kollisjoner, som fort kan bli fatale, sier Widding til Nordlys.

Artikkeltags