Gå til sidens hovedinnhold

La oss gjøre alle like dumme

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Velkommen til mørke, uopplyste og inkompetente Innlandet. Rett før sommerferien annonserte fylkeskommunen avgjørelsen om å kutte støtten til språkundervisning for tredjeklasse ved videregående skoler i Innlandet. Det betyr at man ikke lenger kan studere fransk, spansk eller tysk fordypning i tredje klasse på videregående.

Seksjonssjefen i Kompetanse og tannhelse ved Innlandet fylkeskommune Ane Tonette Longseth uttalte seg i den forbindelse at fylket nå ville prioritere «et best mulig tilbud flest mulig elever med de midlene de har til rådighet.» Lognseth oppsummerer dermed den nye fylkeskommunens kunnskapsstrategi: La oss gjøre alle like dumme!

Det er også i tråd med denne dumskapsstrategien til fylket at man i Innlandet har slått sammen kompetanse og tannhelse. De er sannelig nærliggende felt.

Jeg underviste i dette faget – fransk3 – som lektor i Oppland fylkeskommune fram til 2019. Det må være Hedmarks skyld at faget ikke lenger kan velges i 2020. Det er jo i tråd med fylkessammenslåingen og den mangeårige sosialistiske utdanningspolitikken – opplendinger skal bli akkurat like dumme som hedmarkinger.

Det kan virke som at den nye fylkeskommunen i større grad prioriterer byråkrater og byråkrati. Det er ikke lenge siden Oppland brukte over tre millioner kroner på å sende 17 byråkrater og syv politikere (og ingen forfattere) til en bokmesse i Frankfurt.

Det brukes også ufattelige ressurser på å dytte umotiverte gjennom videregående opplæring. Målet er jo at alle skal bestå – helt uavhengig av egen innsats, motivasjon og evner. Men å tilby ungdommer som har andre drømmer enn bare å bestå, en fordypning i fransk, tysk eller spansk, det er det visst ikke penger til. Vi vil jo ikke at noen skal bli flinkere enn noen andre, vil vi?

Velkommen til Innlandet: Her utvikler eller utfordrer vi oss ikke. Her reproduserer vi middelmådighet i alle ledd.

Kommentarer til denne saken