Terningkast 5: STEN STURE SKALDEMAN: Spis deg ned i vekt

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Oversatt av Ellen Holm Stenersen Forlaget Lille Måne

DEL

Av alle slankeopplegg som har vært lansert, må Sten Sture Skaldemans være det villeste, men hva om han har rett? Den svenske journalist og tekstforfatter var nær ved å dø av fedme. Så begynte han å skue bakover til den kosten vår forfar må ha brukt og som har gitt enkelte naturfolk, inuittene, utmerket helse.

Han gikk ned fra 141 til 80 kg med en idé om at det aldri kan være galt å spise den maten vi er skapt for å spise – fettrikt kjøtt, fisk, skalldyr, egg, smør. Så mye vi orker. Han har ikke vært sulten en dag siden han på eget initiativ gikk nedover i vekt, samtidig som han mener han har funnet årsakene til fedmeeksplosjonen vi ser rundt oss. Veien er ikke lang for Skaldeman til å angripe ernærningsinstitutter, ernæringsprofessorer med deres forskning og deres feilaktige råd for helsepolitikk. Han mener det finnes sammenblanding av vitenskap og private forretningsinteresser. Inntak av karbohydrater signaliserer til kroppen at det er på tide å lagre fett, den trykker på fettlagringsknappen.

Hvorfor tror du bjørnen hiver innpå en bråte med bær før den tusler inn i hiet seinhøstes? De søte bærene utløser massevis av insulin som igjen blokkerer fettforbrenningen og dermed kan bjørnen bygge opp et fettlager som holder vinteren ut. Vi lever i et sukkerforgiftet samfunn. Over hele verden blir sukkerspiserne fete og mange etter hvert syke. Sukker og stivelse gir overvekt, diabetes, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Den optimale fordelingen er 20 prosent protein, 75 prosent fett og fem prosent karbohydrater.

De vanskeligste å overbevise er kvinner, sier Skaldeman. De vil ikke ha kjøtt om morgenen! Skaldeman sier vi er ikke skapt for å spise all den sukkermettede søpla som fyller hyllene i dagligvareforretningene og kioskene. Pizzaen slipper ikke unna Skaldemans falkeblikk. Den er ikke godkjent.

Er det røverhistorier? Skaldeman kan nok virke noe bombastisk og kategorisk, men han står godt plantet og skuer bakover til vår urfar – han som har gitt oss våre gener. Og han spiste mye kjøtt, han, – veldig mye!

Til slutt noen opplagte helsegevinster: Tannlegeregningen er nesten lik null og han er svært sjelden hos lege. Tur går han hver morgen fordi han våkner så tidlig og er svært opplagt. Spiser når han er sulten, aldri ellers. Han oppdaget da at han ikke var like sulten som før foran hvert måltid. Det kommer av at han er kvitt blodsukkersvingningene. Og han er mett lengre tid av gangen. Mettheten kommer ikke like fort, men den varer til gjengjeld mye lenger.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags