Terningkast 5: MARIANNE KOSTØL OG HARRY ANDERSEN: Kilden

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Maia Records

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

En sanger, en trekkspiller og en kirke med ypperlig akustikk. Mer trenges ikke for å lage ei plate. I dette tilfellet også ei plate laget som liveinnspilling der alt kjøres rett på uten miksing og ekstraspor. Så enkelt, og likevel så bra, blir resultatet når Marianne Kostøl og Harry Andersen forener sine musikalske krefter i Hoff kirke.

Begge to har opparbeidet betydelig fartstid som kulturarbeidere, Marianne som visekunstner og tekstforfatter, for voksne og ikke minst for de yngste, Harry som veteran fra 1960-tallets Brio Band og senere musikkonsulent, musikklærer og aktivt utøvende musiker og dirigent. Nå har de to bokstavelig talt gått til kildene, til gammelt og godt materiale fra salmebok, skolesangbok og litt svensk visetradisjon. Bare ett av kuttene er Marianne Kostøls eget produkt. Resultatet er blitt over all måte hørbart. Dette er Marianne Kostøls fjerde plate og den klart beste så langt. Noen av sangene smyger seg rett inn i øret og blir der, de andre følger nok på etterhvert.

Å velge gamle salmer som et bærende element kan medføre at ei plate kanskje bare vil begeistre et begrenset publikum, men her bør det være noe for de fleste, for om man ønsker litt mer enn salmer, finnes dette også. Som Dan Anderssons selvbiografiske dikt om tiggarn från Luossa, Alf Hambes kjente "Kajsas udde" og den gamle danske "Det var en lørdag aften" . Per Sivle er også hentet fram igjen med to av sine mest kjente dikt, om "vesle lerka" og "Den fyrste song". Salmene er dels av dem som man ofte hører i kirkelig sammenheng, dels noen små overraskelser innimellom, som Petter Dass "En smuk Aftensang", og evangelisten Matteus i en sangbar versjon, saligprisningene fra Bergprekenen framført til en ortodoks tone. Alt sammen med undring og lengsel som gjennomgangstema.

Små musikalske perler triller fram rett som det er, og det er ikke bare sangerens, men også i høy grad akkompagnatørens fortjeneste. Harry Andersen har arrangert sangene og smyger diskrete og velplasserte trekkspilltoner rundt Marianne Kostøls stemme. Bak det tekniske opplegget står den ene av Mariannes sønner, mens den andre har ansvaret for coveret. Nærmest å kalle et familieprodukt og nok en bekreftelse på at det enkle faktisk også kan være det beste. Det bør vurderes enda en opptaksrunde i Hoff kirke og ikke så altfor lenge.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags