Terningkast 4: INGER WETHE: Biografien om Edvard Grieg - En trollmann med toner

BOKOMSLAG-GRIEG

BOKOMSLAG-GRIEG

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Gyldendal

DEL

Dersom ungene dine er i den alderen at man begynner å bli nysgjerring på hvem som har laget norsk musikk, er boken fra Inger Wethe et verdifullt bidrag til å vite mer om en av våre nasjonale musikkhelter. På en lettvint og pedagogisk måte tar forfatteren oss med inn i Edvard Griegs rike, helt fra barndommens start i 1843, videre inn i ungdoms- og studieårene og etterhvert livet som voksen komponist.

Han var nok ingen tulling, Edvard Grieg, men det var nok en del barn og voksne som så med undring på den lille komponisten som ble beskyldt for juks av tysklæreren på Tanks skole da han kom med sin første komposisjon. Komposisjonen gikk forøvrig i søppelkorgen noen år senere. Grieg ville ikke at hans barnslige musikk skulle bli kjent. Nå skal det sies at en kan nok ikke, slik forfatteren gjerne framstiller det, med sikkerhet si at fremstillingen i boken er den sanne. I andre bøker om Grieg har man ikke vært så påståelig om hva som faktisk skjedde. Men vi kan heller ikke imøtegå framstillingen. Derfor aksepterer vi at forfatteren har tatt visse kunstneriske friheter for å holde framdriften i boken oppe.

Wethe har samarbeidet med Edvard Grieg Museum - Troldhaugen, Grieg-samlingen på Bergen Offentlige bibliotek, Grieg 07 og Norsk Musikkforlag i forbindelse med boken. Det har tydelig gitt positive bidrag til bokens innhold.

Det som kanskje savnes aller mest er mer stoff fra Griegs ungdom. Denne boken henvender seg i største grad til ungdomstrinnet, men vi får ikke så mye informasjon om denne aldersepoken. Det kan nok ha sin bakgrunn i mangel på kilder, og en skal huske på at Grieg i en alder av 15 dro til Leipzig og kom tilbake til Bergen i 1862.

Hva Grieg gjorde i sitt voksne liv er det atskillig lettere å skrive mer om, naturlig nok utfra kildetilfanget som her finnes. Hva som gjorde Griegs musikk så populær i sin samtid og hvorfor den har blitt stående så godt i ettertid, har ikke forfatteren grepet så mye tak i. Det er da heller ikke nødvendig, idet biografien gir et bilde av hvordan komponistens liv også var utenfor det spesifikt musikalske. Undertegnedes barnelærdom om Grieg er i hvertfall betydelig utvidet etter å ha lest boken. Og det er ikke dårlig, bare det!

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags