Gosen-jazz for fullt hus

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Søndag trakk Gosen Gla´jazz fullt hus i Eina kirke med friske toner fra New Orleans og mer hjemlige breddegrader. Vel 11.600 kroner i "julegryta" var også en kjærkommen ekstrainntekt til Frelsesarmeens arbeid.

DEL

Det er femte året Gosen Gla´jazz sper på Frelsesarmeens inntekter med en "etterfyllingskonsert", der publikum bidrar med å fylle på "julegryta" også på nyåret. Denne gangen var konsertlokalet nyrestaurerte Eina kirke, der "guttene" i bandet ikke hadde spilt på 15 år.

"Gjesteartist" Anne Karin Gresbakken er imidlertid kantor i kirken, og var dermed på hjemmebane.

Spenstig blanding

Allerede i åpningsnummeret slo Gosen og Gresbakken an tonen med saksofon og kirkeorgel i Duke Ellingtons All Mighty God. Denne noe utradisjonelle kombinasjonen fungerte riktig bra, og det var spennende å høre kirkeorgelet "debutere" som jazz-instrument.

Særlig i første del av konserten var repertoaret klart preget av " oppjazzet" kirkemusikk i beste New Orleans-stil. Gosens besetning var også som vanlig i godlune, og skapte god stemning med småprat, friske toner og smittende spilleglede. De så dessuten ut til å trives med kvinnelig selskap. Anne Karin Gresbakken fungerte for øvrig fint som så vel vokalist som organist, og var med på å gi konserten enda større bredde.

Til tider kunne en faktisk føle seg hensatt til et annet sted og en annen tid, om ikke annet så til Skibladner sommerstid, der Gosen er et populært innslag.

Kontraster

Etter hvert dreide repertoaret over i retning av mer norsk musikk. Organist Gresbakken og Johan Narum på saksofon serverte for eksempel Arild Andersens Bryllupsmarsj, før alle tro til med friske og fengende Jesus du som fyller alt i alle av Åge Samuelsen. Her var det skikkelig trøkk, og publikum kvitterte da også med ekstra applaus.

Den gamle, vakre salmen Skal vi ustridig hist var også en flott opplevelse, og et spennende møte med dette akkompagnementet. Det samme var bandets oppjazzede versjon av Blot en dag. Her så vi også stor variasjon innen én og samme sang.

Gosen var ellers forsterket med Andreas Hveem Bakken bak tangentene, og hadde dermed ekstra mye å spille på.

Populære

Mot slutten av konserten beveget Gosen seg igjen mer mot sitt tradisjonelle repertoar, med nummer som New Orleans og Please don´t talk about us when we are gone.

Amazing Grace var ellers et skikkelig "publikumsfrieri", men det var egentlig ikke nødvendig å "innynde seg". De hadde allerede forsamlingen i sin hule hånd. Resultatet var stående applaus etter siste ordinære nummer. Med When the saints go maching in som ekstranummer, var publikum strålende fornøyd.

Helt så fornøyde var kanskje ikke de som bare hadde sett den feilaktige annonsen fredag, og dermed kom en time for sent til arrangementet. Gosen og Gresbakken spilte likevel for en fullsatt Eina kirke, og det kom inn vel 11.600 kroner til Frelsesarmeen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags