Gå til sidens hovedinnhold

Utøya-filmen uten reklame først

Artikkelen er over 2 år gammel

I likhet med flere kinoer rundt om i landet, har også Gjøvik kino valgt å vise «Utøya 22. juli» uten reklame og forfilmer.

– Det gjør vi for å skape ro rundt filmen, sier fagleder kino ved Gjøvik kultursenter, Alf Helge Dyste Iversbakken. Han forteller at dette er noe kinoen vil gjøre så lenge filmen vises, og ikke bare nå i premièrehelga.

Erik Poppes sterke film om hva som skjedde på Utøya 22. juli 2011 er sett med ungdommenes øyne og har ikke uventet skapt reaksjoner. Dyste Iversbakken forteller at på noen steder har for eksempel frivillige hjelpeorganisajoner gjort seg tilgjengelige for publikum som vil ha noen å snakke med etter å ha sett filmen, men at kinoen på Gjøvik i forkant av premièrehelga ikke har mottatt henvendelser fra noen som ønsker eller tilbyr et slikt tilbud. – Det er en veldig spesiell film, og er det lag, foreninger eller arbeidsplasser som vil se filmen, er vi mer enn gjerne behjelpelige med å ordne lukkede visninger på dagtid, sier Dyste Iversbakken.

Kommentarer til denne saken