Kjersti Lunde Brevig" /> Kjersti Lunde Brevig" /> Gå til sidens hovedinnhold

Folketoner og latin i samme korverk

Artikkelen er over 15 år gammel

Prosjektkoret Schola Sancti Petri med dirigent Trond Kverno fletter norske folketoner og latinsk liturgi i Tingelstad kirke første søndag i februar.

Sammen med Oslo Symfoniorkester og solistene Marianne Hirsti, Marianne Andersen, Paul Kirkby og Magne Fremmerlid inviterer prosjektkoret Schola Sancti Petri for sjette gang til sin årlige kirkemusikkonsert.

Dirigent og komponist Trond H.F. Kverno fylte i høst seksti år og koret markerer dette ved å framføre hans komposisjon Completorium in Noctibus. Et korverk han skrev i 1989 for messingblåsere og orgel. I fjor orkestrerte han verket, som vil bli urframført i Tingelstad kirke første søndag i februar. Komposisjonen Completorium in Noctibus er et flettverk av folkemusikk og latin.

Folkelig

– Dette verket er en fantasi over folketoner fra Ørsta kantet mot andre tekstlige og musikalske elementer, sier komponisten Kverno. I Norsk salmebok er Trond H.F. Kverno representert med 27 salmer. Han ser det som en stor utfordring å komponere for en ikke spesielt musikkvalifisert forsamling.

Korets leder Veslemøy P. Watten forteller at de for første gang har en delt konsert der det framføres to forskjellige verk. Konserten innledes med J. Haydn's Nelson Messe eller Messe i trengselstid, som den opprinnelig var kalt. Haydn skrev sangbare komposisjoner, og det vil merkes at koret synes det er moro å synge dette.

– I dette verket opplever vi at det lidelsesfulle tas mer ut som et rop om hjelp enn at alt er trist. Haydn skrev messen i 1798, i en turbulent periode i historien. I tillegg til det lidelsesfulle, uttrykker denne messen et strålende overskudd, forklarer Trond Kverno, som er professor i kirkemusikk med kirkemusikkomposisjon som fordypningsområde.

Kvernos Completorium in Noctibus avslutter konserten, og Torgeir Haave Bentsen i bassrekka skryter av Kvernos evne til å lage melodiøse arrangement, en komponist det både er spennende og interessant å synge.

Kultur koster

Med et budsjett på i underkant av 100.000 kroner er koret avhengig av godt billettsalg. I tillegg har de til årets prosjekt mottatt tilskudd fra Oppland fylkeskommune, kulturseksjonen i Gran og Lunner og Norsk kulturråd. Veslemøy P. Watten forteller at koret møter velvilje når de søker om midler, for Schola Sancti Petri med sin klassiske kormusikk er et viktig tilskudd til bredden til det ellers rike kulturlivet på Hadeland.

– Det blir fin variasjon med disse to komposisjonene i årets konsert, sier leder Veslemøy P. Watten, som allerede er i gang med neste års konsert med Bachs Johannes pasjon. Men først er det Kverno og Haydn, og Veslemøy P. Watten lover vakker og flott musikk som garantert vil gjøre tilhørerne grepet og oppløftet.