Kong Haud fraktet til Sverige

    Artikkelen er over 3 år gammel

    Ved 22.30-tida mandag kveld ble Kong Haud fraktet vekk fra Røykenvika.

    DEL

    (Hadeland) RØYKENVIK: - Trist at det ikke gikk med en turistbåt på Randsfjorden. Men når det gikk som det gjorde, er jeg glad den ble videresolgt, sier Anders Sørum. Han var styreleder i driftsselskapet Randsfjordbåt AS fra 2015 til det ble levert til skifteretten.

    Sørum var tilfeldigvis forbi Røykenvik mandag kveld og var en av flere tilskuere da Kong Haud skulle fraktes vekk. Etter mange timers arbeid med å få båten på plass og sikre den, la en stor ekvipasje i veg fra Røykenvika mot Sverige ved 22.30 tida på kvelden.

    Anders Sørum (t.h) var tilfedigvis forbi Røykenvik da Kong Haud skulle fraktes vekk. Her i samtale med Ole Jan Røken.

    Anders Sørum (t.h) var tilfedigvis forbi Røykenvik da Kong Haud skulle fraktes vekk. Her i samtale med Ole Jan Røken. Foto:

    For et par måneder siden ble turistbåten solgt fra konkursboet til et svensk rederi, som skal bruke den til sightseeing i skjærgården utenfor Stockholm.

    Dermed er det satt et endelig punktum for det som etter planen skulle være en turistattraksjon på Randsfjorden.

    - Det var god respons på båten. Men kostnadene var store i forhold til det som skulle kjøres inn. Det ble for tøft, sier Sørum, som er styremedlem i Randsfjorden grunneierforening. Han er klar på at grunneierforeningen ikke vil starte som reder igjen.

    Tre millioner i gjeld

    Kong Haud ble kjøpt for 2,7 millioner kroner i 2012, men den kostet 4,5 millioner før den omsider var klar for drift på fjorden i 2014.

    Interessen for båten har vært ganske stor, med 2500 passasjerer fordelt på 90 turer i 2015, og en omsetning på nesten 1,2 millioner kroner. Men den stadig høyere gjelda hadde passert tre millioner, og tyngende renteutgifter sørget for et underskudd på minst 300.000 kroner hvert år.

    Ved sankthanstider i fjor vedtok driftsselskapet Randsfjordbåt AS – som ble opprettet av Randsfjorden grunneierforening i 2011/12 – å legge båten ut for salg, med en prisantydning på 2,5 millioner kroner.

    De fikk ikke solgt båten, og 2. august så selskapet seg nødt til å slå seg selv konkurs.

    Bostyrer Anders Frydenberg vil foreløpig ikke å si hva det svenske rederiet betalte for båten. Han kunne heller ikke gi svar på hvor store kravene til boet er, da vi kontaktet ham tirsdag.

    - Jeg er ikke på kontoret og har ikke tallene tilgjengelig, sa han da vi ringte.

    Grunneierne taper penger

    Den største kreditoren i boet er Randsfjorden grunneierforening. Leder i grunneierforeningen, Tom Furulund, har tidligere uttalt til Hadeland at de har sendt inn et krav på mellom 1,6 og 1,7 millioner kroner.

    – Salget vil begrense tapet vårt ved at vi kan få tilbake noe av pengene vi har lagt i prosjektet. Men det er helt åpenbart at foreningen vil tape penger på Kong Haud, sa Furulund til Hadeland i november.

    Artikkeltags