I Kallerudlia vil det i løpet av høsten dukke opp en bokstavelig talt grønn ladestasjon for elbiler. Selskapet Greenstation skal etablere seg på Gjøvik, og en sentral del av konseptet er dynamisk pris for strømmen.
Det vil si at ladeprisen følger strømprisen på Nordpool. En klassisk mast skal til enhver tid vise hva prisen per kilowattime ligger på - omtrent som på vanlige bensinstasjoner, som viser bensin- og dieselprisen i samtid.
– For oss handler det om å sette brukeren i sentrum for hele systemet. Det skal være best mulig for brukeren. Én av tingene vi så tidlig var at vi må ha mulighet for å ha ulik pris for ulikt behov. Så kommer elementet med strømpris inn i det. Vi visste ikke for to år siden at det skulle bli så dyrt som nå, sier Roar Nygaard, forretningsutvikler i Greenstation.
Skal teste
Teknisk Ukeblad har også omtalt det nye konseptet. Her kommer det blant annet frem at man kommer til å bli opplyst om pris ved innkjørsel, man benytter skiltgjenkjenning til å identifisere hvilken biltype som kommer, og man blir tildelt ladestolpen som passer bilen. Lading kan startes før man har betalt, og i tillegg til app kan det betales med kort. Underveis vises det hvor mye ladingen koster.

Programlederens ladetabbe i Ringebu: – Jeg var en hårsbredd fra å bli lynsja
Til TU forklarer Nygaard at de tekniske forberedelsene for dynamisk prising er gjort, og man skal i gang med testing på pilotstasjonen.
– Så må vi se hvordan det fungerer og hvordan kundene mottar det. Det kan for eksempel være at vi ikke er tjent med å ha en forferdelig pris dersom det er en time med spesielt dyr strøm. Da kan det være at vi heller kan ta et tap en liten periode, sier Nygaard.
Forretningsutvikleren mener dette systemet kan være en måte å gi en rettferdig pris, spesielt i områder der strømmen er veldig billig.
– Vi skal jo bygge oss opp som en ny aktør og vi må passe oss, slik at vi ikke går konkurs på grunn av strømprisene. Vi har et fleksibelt system og skulle det komme utvidet strømstøtte så vil vi videreføre det til kundene umiddelbart, forklarer han.
Appen til Sander og Syver skal spare bilister for store pengesummer hvert år
Håper på september
Nygaard håper de kan komme i gang med arbeidet så snart som mulig, men understreker at det avhenger av hvor raskt man får svarene man trenger fra Gjøvik kommune.
– Det kan gå relativt raskt, men vi må gjennom den vanlige saksbehandlingen. Håpet er at bygging kan starte i slutten av september eller kanskje i begynnelsen av oktober.
I dag har Greenstation én ladestasjon på Straume utenfor Bergen. I løpet av høsten er planen å ha tre stasjoner. Den nevnte stasjonen på Gjøvik og en i Byrkjelo.

Jon fikk grunneier, anonym melder og kommunen på nakken. Nå advarer han andre: – Vær veldig forsiktig i LNF

Dramatisk fall i nybilsalget: Ned 31 prosent
