(Nettavisen:) «Maskorama» har virkelig slått an hos det norske folket. TV-programmet har hatt svært gode seertall, og i forrige uke satte programmet rekord med 1.123.000 seere, mens 62.000 seere så den på nett. Markedsandelen på direktesendingen var 71,2 prosent.

– Tallene taler jo i stor grad for seg selv, dette er noe som fenger. Det er tall på høyde med den nasjonale finalen av Melodi Grand Prix, sa NRKs medieanalytiker Marcus Fredheim.

Programmet har blitt sendt direkte siden oktober, og lørdag kveld sendes det sjette og aller siste programmet.

«Julegave» før finalen

Det er derfor NRK går ut med en «julegave» til seerne, like før finalen skal sendes.

– At så mange har valgt å bli med på leken, har gledet oss stort, og det var derfor årets enkleste beslutning å servere en ny sesong av «Maskorama» til NRKs seere også neste høst, sier eksternredaktør i NRK, Petter Wallace, til NRK.

NRK-toppen tror at programmets løsslupne og lekne stil har gått rett hjem hos nordmenn i en vanskelig tid for mange.

Skal gjette hvem som synger

Konseptet er at åtte kjente nordmenn har ikledd seg kostymer og masker som gjør dem ugjenkjennelige. I intervjuene er stemmen deres forvrengt. Kun når de synger på scenen hører man kjendisens ekte stemme.

Et panel bestående av Jan Thomas, Marion Ravn og Nicolay Ramm, sammen med publikum, gjetter deretter på hvilke kjendiser de tror er bak maskene. Hver uke ryker én kjendis ut, som må ta av seg masken.

Forrige lørdag var det Anne Rimmen som måtte avsløre sin identitet og dermed forlate programmet, og kjendisene som røk for det er: Susann Goksør Bjerkrheim, Trygve Slagsvold Vedum, Mia Gundersen og Inger Lise Rypdal.