Kjære leser: Vi vil høre fra deg!

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

KommentarDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Siste halvannen uke har det blitt publisert nyheter om store nedbemanninger i Tv2, Aftenposten og Adresseavisen. I går ble lesertallene for hele landets aviser offentliggjort, og de aller, aller fleste strever med det samme. Papirlesingen stuper. Annonseinntektene faller.

Så lurer du kanskje på hvordan det står til med OA? Lokalavisa di? Faktisk ser det ikke så aller verst ut, omstendighetene tatt i betraktning. For det er ikke slik at vi er upåvirket av en nærmest global mediekrise. OA må også kutte kostnader og berede grunnen for framtiden. Men, vi står ikke foran en gigantisk ryddeprosess.

Grunnen til det er todelt. OA, som eies av Amedia, gjorde i likhet med alle avisene i Amedia-familien, store kostnadskutt i 2014. Som følge av de store kuttene vi gjorde for to år siden, er ikke vårt kostnadsnivå i vesentlig utakt med inntektsbildet. Den andre hovedårsaken er at vi 3. februar 2015 gjorde noe som i etterkant har vist seg å være bra for oss. Da begynte vi å forbeholde mye mer av innholdet vårt for betalende abonnenter. Vi ville gi abonnentene en merkbar merverdi for pengene. Artiklene har fått plusstegnet på oa.no, og kan bare leses av dem som betaler. På oa.no leser abonnentene de lokale nyhetene først.

Effekten av tiltaket har vært god. Vi vet at plussingen også har irritert en del. Her er budskapet enkelt. Vil du at lokalavisa, som du irriterer deg over at du ikke får lest gratis, skal bestå? Da må du abonnere.

Den digitale veksten har gjort at vi, tross fall i papirlesing, har flere betalende abonnenter enn på samme tid i fjor. Dette har også en nedside, nemlig at vi har noe lavere trafikk på oa.no totalt sett.

Siden vi begynte med plussing av sakene våre, har vi jevnt og trutt økt i opplag. Tallet på betalende abonnenter øker uke for uke. Det går ikke fort, men likevel i riktig retning. Dette er positiv lesing, og det gir oss et godt signal på at lokaljournalistikken fortsatt står sterkt. Uavhengig av publiseringsflate. Målet er å passere 20.000 betalende lesere i løpet av første kvartal neste år. Alene utlikner ikke økningen i antall betalende lesere effekten av annonsebortfallet. Men den bidrar, sammen med nødvendig «hverdagsrasjonalisering».

OA erkjenner likevel dette: Skal vi være en slagkraftig og robust redaksjon, er vi helt avhengig av at vi ikke bare klarer å holde på deg. Det er også helt nødvendig å få flere til å abonnere på oss. Grunnen er i hovedsak at vi mener annonsebortfallet – i hovedsak begrunnet med kjempetøff konkurranse med gigantene Facebook og Google – vil fortsette. Annonsørene har vært, og vil fortsette å være viktige for OA, men de vil i framtiden finansiere en betydelig mindre del av journalistikken vår. Sagt på en enkel måte: redaksjonen må levere så godt innhold at det utløser betalingsvilje fra flere lesere i vårt nedslagsfelt.

Dette klarer vi ikke alene. Skal vi produsere innhold som er relevant, engasjerende og aktuelt for deg, er vi avhengige av å høre fra deg. Vi vil forstå hva du ønsker å bli informert om. Hva som rører deg. Hva som engasjerer deg. Vi trenger å høre fra deg både som tipser og kunde. Vi kan ikke love at alle tips blir fulgt opp umiddelbart, men ved å høre fra deg gir du oss verdifull informasjon om hva du er opptatt av.

Oppfordringen er dermed denne: Bruk oss, vi er til for deg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken