Gå til sidens hovedinnhold

Kamp om strømmen

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Dagens klimapolitikk har to helt motstridende mål. Det første er at transport skal elektrifiseres. Det krever svært mye ny strøm. Det andre er at verdens forbruk av fossilenergi skal bli null. Det betyr at de to tredelene av verdens strømforsyning som baserer seg på fossile brensler, må legges ned. Det gjelder også fossilstrømmen i den vesteuropeiske strømforsyningen Norge er knyttet til. Og de to store omleggingen skal skje samtidig og raskt, ifølge de som har ansvaret for klimapolitikken.

Det er imidlertid ikke noe land som har realistiske planer for en veldig rask utbygging av ny fornybarkraft eller atomkraft. Fortsatt er det verdens produksjon av kullkraft som øker raskest. Og uansett er det slik at bruker vi mer strøm til for eksempel elbiler, så vil det opprettholde et tilsvarende behov for kullkraft og brunkullkraft. Øker behovet for ny strøm sterkere enn økningen i ny fornybarkraft, vil det øke behovet for fossilkraft. Det er nettopp disse enkle realiteter som elbilentusiastene nekter å se. Der i gården er det mye større interesse for å bruke fornybarstrøm til å kjøre bil med, enn for å bruke den til å redusere klimagassutslippene fra verdens brunkull- og kullkraftverk.

Heldigvis er ikke interessen for elbiler like stor i resten av Europa som i Norge. Da hadde vi nok allerede vært i alvorlig trøbbel i forsyningen av elektrisk strøm. Det å forsøke å bruke mer strøm enn det er kapasitet og anledning til å produsere, gir strøm med lavere spenning. Det vil si strøm med en kvalitet som vi i vår teknologiske verden er dårlig tilpasset. Her har Harald Storsveen et meget godt poeng i OA 22.11. Det er all grunn til å tro at pris da vil bli brukt for å tilpasse forbruk til produksjon. Det blir skikkelig økonomisk kamp om strømmen.

Det er alt for tidlig å starte elektrifiseringen av transport nå. Å elektrifisere transport betyr bare at behovet for fossilkraft øker, og at behovet for fossilkraft vil vare svært mye lenger inn i framtiden. Et eksempel: Jeg ser at det er stor forskrekkelse over den voldsomme utbyggingen av ny kullkraft i Kina. Men det er jo også slik at kineserne skal bli veldig klimavennlige ved å kjøre elbiler. Da burde det i grunnen ikke forbause noen at Kina må skaffe mye ny strøm for å kunne kjøre alle disse «veldig klimavennlige» elbilene.

Kommentarer til denne saken