Gå til sidens hovedinnhold

Brennhet julehandel på nett – og det går mot nytt rekordår

Artikkelen er over 4 år gammel

Betalingsgiganten DIBS kunngjør i dag ferske tall fra årets julehandel på nett. Julehandelen på nett øker kraftig i år igjen og ble for alvor sparket i gang på Black Friday.

I dagene etter Black Friday den 25.november har DIBS sett en markant økning i julehandelen. Måler man på første uken etter Black Friday har man kunne observere en stigning på 28% i antall transaksjoner sammenlignet med samme uke i 2015.

«Det er en markant økning som tyder på at Black Friday har utviklet seg til å bli en x-faktor for julehandelen. Vi kan si at Black Friday gir forbrukerne en real boost som smitter av på julehandelen helt inn i desember,» sier Henrik Begby Andersen, Country Manager i DIBS Norge.

På grunn av det store trykket på Black Friday ser man en mindre økning første uken i desember, med en økning på kun 20%. Julehandelen på nett tar seg imidlertid kraftig opp utover desember, og ser man på dagene fra Black Friday og frem til 14 desember ser vi en økning på hele 35% sammenlignet med 2015.

«Vi ser at Black Friday tar en større del av kaken hvilket påvirker den første desemberuken, det er på ingen måte alarmerende. Mange handler julegavene tidlig i år for å sikre seg at gavene kommer frem i tid, og mange handler på nett for å spare tid i den travle førjulstiden. Med en jevn stigning i antall transaksjoner og en økning på 35% frem til nå tyder det på at det blir et nytt rekordår for julehandelen,» sier Henrik Begby Andersen, Country Manager i DIBS Norge. 

Kommentarer til denne saken