Morten Høitomt" /> Morten Høitomt" /> Gå til sidens hovedinnhold

Vraker T-banevogner

Artikkelen er over 14 år gammel

Oppland Metall mottok i går de første av hele 186 vogner de ønsker å overta fra tidligere Oslo Sporveier

Kollektivtransportproduksjon AS skal foreta en storopprydding i maskinparken, og har lagt de gamle vognene ut for salg på åpent anbud. Oppland Metall har i første omgang tatt imot seks som et hasteoppdrag utenom salget, etter hva OA forstår.

Enorme mengder

Hvis de får tilslaget på de øvrige 180, er det en metallhaug av dimensjoner som blir fraktet til industritomta i Hunndalen etter hvert. Hver T-banevogn veier 30 tonn. Ganget med 180, blir det 5400 tonn. Eller 5.400.000 kilo om du vil.

«Prøveleveransen» Oppland Metall har fått, vil vise dem om det er lønnsomhet i prosjektet. Dessuten er det rimelig å tro at testen kan gi et fortrinn i anbudskonkurransen, dersom de bestemmer seg for å by på hele vognparken. De har da allerede vist at de klarer å hogge vognene fort og miljøriktig.

Nektet adgang

Oppland Metall har med andre ord fått en flyvende start i forhold til sine konkurrenter, og det forspranget vil medeier Tord Linnerud helst beholde.

Han nektet i går OA et formelt intervju om saken, og lot heller ikke avisa slippe inn på industriområdet for å ta bilder. Han begrunnet det med at hittil uvitende konkurrenter da ville få kjennskap til saken.