Gå til sidens hovedinnhold

Innlandet Høyre vil svekke Norsk Tipping. 

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I helga holdt Høyres landsmøte på å gå inn for å ødelegge en av de viktige sosialpolitiske virkemidlene vi har i Norge: spillmodellen der Norsk Tipping og Norsk Rikstoto har enerett på å drive med pengespill. Innlandet Høyre, merkelig nok, fra regionen hvor Norsk Tipping har hovedsete og sysselsetter over 400 folk på Hamar, gikk i bresjen for dette.

I et engasjert innlegg gikk Oppland Høyres førstekandidat til stortingsvalget Kari-Anne Jønnes friskt ut og ville skrote enerettsmodellen og tillate at de svære utenlandske bettingselskapene skal få ture fram i Norge. I mange tiår har Norsk Tipping på Hamar bygd et kompetansemiljø og utført sitt oppdrag som tilbyder av ansvarlige spill på en helt unik måte. Dette har gitt helt særnorske og store bidrag til frivillighet, kultur og idrett. Alt dette kjenner vi i Innlandet godt til, og oppslutningen i Norge har vært bred og tverrpolitisk.

Heldigvis fikk Jønnes ikke flertall, men jeg håper velgerne i Innlandet merker seg Innlandet Høyres standpunkt. Å ville skrote enerettsmodellen er dårlig nytt for de spillavhengige, for frivilligheten, kulturen og idretten, og for hjørnesteinsbedriften i Innlandets største by. Snakk om dårlig dømmekraft fra Jønnes. Jeg satte morgenkaffen i halsen. Det er flere grunner til hvorfor det å bevare spillmodellen vår der Norsk Tipping og Rikstoto har enerett på å drive med spill.

Norge har blant verdens mest omfattende ansvarlighetsregler for pengespill. Reglene setter klare begrensninger på hvor mye penger en enkeltperson kan tape, og hvor fort det er mulig å spille bort pengene. Det er maksimale tapsgrenser, tidsgrenser, spillpauser og obligatorisk registrering av alt spill. Grensene er obligatoriske, noe som er unikt. Spilleren informeres fortløpende om egen spillatferd, og blir varslet om de spiller markant mer enn vanlig. Spillere hos Norsk Tipping som spiller særlig mye blir kontaktet av "Den andre telefonen fra Hamar". Dette er ansvarlighetsregler som svært få kommersielle selskaper vil være interesserte i å etterleve.

Enerettsmodellen legger strenge begrensninger på omfanget av markedsføring. Med et åpent marked risikerer vi økt spillvolum og mer trykk på spillerne i form av mer aggressiv markedsføring, og et langt mer omfattende spilltilbud. Reklamemarkedet i Sverige var i 2019 seks til sju ganger større enn i Norge. Det blir spillreklame i nettaviser, i sosiale medier, på reklameskiltene på bussen, og på idrettsarrangement. Opp til hundre forskjellige lovlige nettsider vil kjempe om markedsandelene og overskuddet til Norsk Tipping.

Arbeiderpartiet har lenge jobbet for å hindre reklame for spillselskap som ikke har tillatelse til å drive i Norge. Ved årsskiftet trådde endringer i Kringkastingsloven i kraft, som gjør det mulig for Medietilsynet å pålegge distributører av tv og nett å hindre denne reklamen. Forsvinner den utenlandske spillreklamen, forsvinner også en del av behovet for markedsføring for Norsk Tipping. Norge kan bli landet i Europa med minst spillreklame.

Dagens modell for pengespill gir et stort og stabilt bidrag til norsk frivillighet. I fjor var overskuddet fra Norsk Tipping på over 6 milliarder kroner, året før lå det på 5,7 milliarder. Midlene går direkte fra Norsk Tipping til kultur, idrett og frivillighet i alle kommuner over hele landet. Å skrote spillmodellen og slippe til de utenlandske på lisens vil gå ut over dette også.

De utenlandske spillselskapene hevder ofte at en lisensmodell vil generere mer penger til frivilligheten. En rapport utarbeidet for Norges idrettsforbund og Stiftelsen Dam tilbakeviser dette. Heller ikke fra et næringsperspektiv vil omlegging lønne seg. Selv om spillbransjen omsetter for store penger, skaper den ikke verdier i form av arbeidsplasser og annen verdiskapning. Og viktigst: disse selskapene går kynisk etter folk som er spillavhengige, og opptrer i dag useriøst ved å omgå det norske forbudet og likevel forsøke kapre norske kunder.

En undersøkelse fra 2015 viser at 6 av 10 mener det er uakseptabelt at norske kjendiser reklamerer for utenlandske spillselskap, mens nesten 9 av 10 mener det er for mye reklame for pengespill på norsk TV. Utenlandske selskap står for tre fjerdedeler av denne reklamen. Det vil neppe være en vinnersak å åpne opp for flere spillselskaper og mer reklame. Og viktigst av alt, vi vil få flere spillavhengige. Flere som spiller seg fra hus og hjem. Det vil vi ikke!

Arbeiderpartiet er garantisten for en ansvarlig spillpolitikk framover. Arbeiderpartiet har gjort mye og ønsker å fortsette styrking av enerettsmodellen. Da må den endres over tid for å stadig tilpasse seg framtidige behov. Høyres lefling med gambling-bransjen smaker vondt og jeg håper velgerne i Innlandet merker seg dette.

Kommentarer til denne saken