Ingen steder å dra?

VÅREN: – Jeg hadde gledet meg til å møte våren i Firenze. Langsomt gikk det opp for meg at Italia ikke er stedet å reise til nå, skriver artikkelforfatteren.

VÅREN: – Jeg hadde gledet meg til å møte våren i Firenze. Langsomt gikk det opp for meg at Italia ikke er stedet å reise til nå, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerJeg hadde gledet meg til å møte våren i Firenze. Langsomt gikk det opp for meg at Italia ikke er stedet å reise til nå. I stedet frister jeg en tilværelse med likhetspunkter til «soning med elektronisk fotlenke».

– Hold deg hjemme! Unngå sosiale sammenhenger, er myndighetenes råd. Selv ikke finn.no kan hjelpe oss med en reise til et sted uten smittefare.

Situasjonen minner meg om kong Davids ord for 3000 år siden: Tar jeg soloppgangens vinger og slår meg ned der havet ender, da fører din hånd meg også der, Salme 139.

Noen ganger har vi et bilde av Gud som den dømmende. Det er slitsomt med tanken på en Gud som har bedre oversikt over oss enn det kinesiske kommunistpartiet.

– Før jeg har et ord på tungen, Herre, vet du det fullt ut, fortsetter David.

Den bibelske tanken er ikke at Gud er i alt. Det er panteisme. Den kristne tanke er at hvor som helst jeg er, er jeg for Guds åsyn, for å bruke det flotte, gammeldagse bibeluttrykket. Ethvert menneske er til enhver tid og på ethvert sted gjenstand for Guds omsorg.

– Dine øyne så meg da jeg var et foster, sier bibelteksten.

Gud ser ikke på oss med et blikk som fordømmer. Han ser på oss med kjærlighet. Han er på vår side. Han vil oss grunnleggende vel. Dåpsbefalingen uttrykker det slik:

– Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

Det betyr ikke at livet blir enkelt. Det gir ikke bedre smittevern i disse korona-tider. Paulus kommenterer i Romerbrevet at vi vil møte nød og angst, sult og fare, ja også sykdom og død.

– Men ingen ting skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Jesus Kristus, triumferer han. Rom 8.

Troen istemmer på en måte Liverpool-sangen: You'll never walk alone. Har vi ingen steder å dra? Kanskje vi heller skulle tenke: Der vi er og uansett hvordan vi har det, er vi midt i Guds kjærlighet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags