– Du får et skikkelig adrenalinkick av det. Det er det morsomste du kan gjøre med klærne på, sier Anders Johansen.

Fredag ettermiddag kunne du se både Anders og teamkompisen i Buldre Racingteam, Steffen Rudsengen, håndtere grombilene sine på parkeringsplassen til Interiørhuset 4x48 på Rambekk, der Biltema tidligere holdt til.

De er ikke hvemsomhelst i driftingmiljøet i Norge. Begge ansees for å være blant de aller best i landet.

– Men vi konkurrerer ikke lenger. Nå nøyer vi oss med å kjøre for moro skyld; stille opp på show og oppvisninger. Det er like artig som å konkurrere, sier de to.

Forrige helg viste de spektakulær rattkunst under Oslo Motorshow, og fredag viste de seg fram på hjemmebane.

Begge er genuint bilinteresserte, og både mekking og kjøring tar mye av fritida.

– Det er en kostbar hobby. Det går fort 150.000-200.000 kroner i løpet av en sesong. Hovedutgiften er bildekk, sier Anders Johansen.

Sparker godt unna

Reinsvollingen jobber som servicetekniker ved Aeby Schmidt på Biri. Men mye av tida utenfor går til bilen; en Audi S2 quattro 1991-modell.

– Det er en gammel sliter, men den er selvsagt mye ombygd. Bortsett fra karosseriet er det ikke mange originaldeler. Med 900 hestekrefter sparker den godt unna, medgir Anders.

Motoren på Audi-en er på 2,5 liter, går på etanol og kan ta i bruk hele 900 hestekrefter.

– Den er registrert bare for banekjøring. Den er for farlig å kjøre med på landeveien, medgir han.

Kjørt i over ti år

Heller ikke på Steffens Mercedes E-klasse med 700 hestekrefter er det igjen mye originalt. Den var opprinnelige med firehjulsdrift, men nå drar den bare på bakhjula.

Steffen, som opprinnelig er fra Dokka, men som nå bor med familien på Nordlia, har kjørt drifting i over ti år.

Han konkurrerte også en periode, og i 2011 vant han pro-klassen i en norsk driftingserie.

Han kjørte også i en skandinavisk serie med bilen han har i dag.

– Å konkurrere nå er ikke aktuelt. Da må du ha et budsjett på minst 500.000 kroner i løpet av en sesong. nivået er også blitt ekstremt høyt, sier Steffen.

Anders viste også i kvalifiseringen til den såkalt «Breisladden» på Rudskogen at han er av landets beste. Den vant han nemlig i konkurranse med 140 andre ekvipasjer.

Oppvisning i Spania

Nå for tida nøyer begge seg med å stille opp på gatebiltreff på Våler, Rudskogen og Mantorp.

– I tillegg har vi vært på oppvisning i Spania. Jeg var der første gang i 2018. Da kjørte jeg bilen på henger alene nedover. Andre gang var i 2020, rett for pandemien. Da var vi åtte biler og sjåfører med fra racingteamet. Bilene ble fraktet nedover, mens vi tok fly. Det var merkbart mer behagelig, innrømmer Anders Johansen.

Han har vist at han kan mer enn å sladde med bilen. Under NM-runden i bakkeløp på Lillehammer stilte han opp i en gjesteklasse for driftingbiler. Det endte med andreplass lørdag og seier søndag.

– Den andre dagen var jeg bare to sekunder bak de råeste R5-bilene som vanligvis kjører rally. Det var heftige greier.

Anders innrømmer at det ga mersmak.

– Hvis det blir egne NM-runder for driftingbiler neste år, stiller jeg opp.

Dette er drifting

Drifting er en motorsport som benytter seg av kjøreteknikken ved samme navn.

Denne teknikken går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingene, samtidig som sjåføren kontrollerer denne bevegelsen (sladding). Med andre ord kan det sies at drifting er kontrollert sladding.

Drifting er også den eneste motorsporten som er basert på dommere. Dommerne dømmer utøverne på vinkel, fart og røyk.

Kilde: Wikipedia

Trives på gatebiltreff

Karene bruker utallige timer med å skru og mekke på bilen sin.

– Det må vi, ellers blir dette altfor dyrt.

De sier også at gatebiltreffene og drifting er med på å rekruttere ungdom til motorsport generelt.

– Jeg har kjørt både bilcross og rally, trives med å dra rundt på gatebiltreff. Da er alle i familien med. Det er veldig sosialt, sier Steffen Rudsengen.

– I tillegg er det veldig publikumsvennlig, sier han.

Endelig åpning

Og nettopp publikumsvennlig ble det da duoen startet opp bilene sine på parkeringsplassen til Interiørhuset 4x48 – som består av JKE kjøkken, Varmefag og Flisekompaniet – fredag ettermiddag.

– Det var på tide at vi fikk et kickoff for den nye butikken. Vi har vært her et års tid, men på grunn av pandemien har vi ennå ikke hatt en ordentlig åpning av butikken, sa daglig leder Petter Ramsberg.

Han lovet på forhånd litt mer action enn det som er vanlig i butikken; mye grom lyd og blårøyk. Og det ble det.