– Ikke la deg lure av denne

– Ikke betal: Bedriftsrådgiver Petter Dalheim i Nordialog Gjøvik.FOTO: Privat

– Ikke betal: Bedriftsrådgiver Petter Dalheim i Nordialog Gjøvik.FOTO: Privat Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Onsdag fikk flere av Nordialogs kunder en falsk faktura i posten.

Med KID-nummer, betalingsfrist og beløp sendte firmaet «Irepair» ut denne fakturaen. I brevet bes mottakeren om å betale for «reparasjon av knust mobilskjerm».

«Tilbud»

– Firmaet påstår at dette ikke er en faktura, men et tilbud. Ifølge dem er dette en serviceavtale, sier bedriftsrådgiver Petter Dalheim i Nordialog Gjøvik.

Han fikk mer enn ti henvendelser fra kunder i løpet av få timer onsdag ettermiddag – flere av dem hadde allerede lagt «fakturaen» klar for betaling.

Irepair ble opprettet 4. november og eies av et selskap på Seychellene.

Dalheim understreker at Nordialogs kunder alltid faktureres ­direkte fra selskapet.

– Hvis det er noe kundene skal faktureres for, kommer det direkte fra oss. Vi håper ingen har rukket å betale den falske fakturaen, sier han.

Uten tvil svindel

Nordialog var i kontakt med sitt verksted i dag for å forsøke å kartlegge hvordan Irepair har fått tak i deres kundeinformasjon.

– Vi har funnet ut at de kan ha fått tak i et bedriftsregister, sier Dalheim.

Trygghandel.no meldte samme dag at de hadde fått en mengde meldinger om samme firma over hele landet.

«Disse utsendelsene er uten tvil ment for å lure bedrifter som er midt oppe i jule-rushet, og vi anbefaler alle som mottar en slik faktura til å anmelde dette til nærmeste politistasjon.» skriver de på sine nettsider.