Onsdag fikk flere av Nordialogs kunder en falsk faktura i posten.
Med KID-nummer, betalingsfrist og beløp sendte firmaet «Irepair» ut denne fakturaen. I brevet bes mottakeren om å betale for «reparasjon av knust mobilskjerm».
«Tilbud»
– Firmaet påstår at dette ikke er en faktura, men et tilbud. Ifølge dem er dette en serviceavtale, sier bedriftsrådgiver Petter Dalheim i Nordialog Gjøvik.
Han fikk mer enn ti henvendelser fra kunder i løpet av få timer onsdag ettermiddag – flere av dem hadde allerede lagt «fakturaen» klar for betaling.
Irepair ble opprettet 4. november og eies av et selskap på Seychellene.
Dalheim understreker at Nordialogs kunder alltid faktureres direkte fra selskapet.
– Hvis det er noe kundene skal faktureres for, kommer det direkte fra oss. Vi håper ingen har rukket å betale den falske fakturaen, sier han.
Uten tvil svindel
Nordialog var i kontakt med sitt verksted i dag for å forsøke å kartlegge hvordan Irepair har fått tak i deres kundeinformasjon.
– Vi har funnet ut at de kan ha fått tak i et bedriftsregister, sier Dalheim.
Trygghandel.no meldte samme dag at de hadde fått en mengde meldinger om samme firma over hele landet.
«Disse utsendelsene er uten tvil ment for å lure bedrifter som er midt oppe i jule-rushet, og vi anbefaler alle som mottar en slik faktura til å anmelde dette til nærmeste politistasjon.» skriver de på sine nettsider.