Mange klager på manglende søppelhenting

En rekke innbyggere i Søndre Land er misfornøyde med Horisont. Horisont opplyser at det skyldes mannskapsmangel.

DEL

Det er på Facebook-siden Søndre Land engasjerte innbyggere flere innbyggere klager på at søpla ikke hentes eller at den ikke hentes etter oppsatt plan.

For flere er det snakk om flere ukers forsinkelse.

Søndre Land kommune opplyser på sine nettsider at de har mottatt mange henvendelser fra fortvilte innbyggere.

– Vi videreformidler disse klagene til Horisont Miljøpark. Horisont er det interkommunale selskapet som har ansvar for søppeltømming i vår region, opplyser kommunen.

LES OGSÅ:

De har etterspurt forklaringer på hvorfor søpla ikke hentes.

– Horisont svarer at dette i stor grad skyldes mangel på kapasitet i form av mannskapsmangel. De har i lengre tid hatt annonser ute hvor de søker etter sjåfører for sine komprimatorbiler. Dessverre er markedssituasjonen for sjåfører særdeles god for tiden. Noe den har vært i lang tid. De har derfor utfordringer med å skaffe tilveie sjåfører både på fast basis og innleie. De har lykkes med å ansette noen. Disse er under opplæring og i slike perioder vil det kunne oppstå en del avvik som ikke forekommer med erfarne sjåfører, opplyser kommunen.

Videre blir det vist til at nyansatte strever mer enn de erfarne med krevende føreforhold.

– Horisont sier at de benytter sin kapasitet maksimalt med tanke på innkjøring av avvik og ikke minst i det å kjøre alle ruter i henhold til planer. De sier at de også må ta hensyn til sine medarbeidere i forhold til total belastning og arbeidstidsbestemmelser, står det på kommunens hjemmeside.

LES OGSÅ:

Artikkeltags