Har kontroll på skogbrann

Foto:

Fredag kveld oppsto det flere skogbranner langs Gjøvikbanen mellom Varingskollen i Nittedal og Sandermosen i Oslo. Sent fredag kveld har brannvesenet kontroll.

DEL

(RB)– Det har brent flere steder fra Varingskollen i nord til Sandermosen Oslo. Nå slukker vi brann mellom Rotnes og Åneby, og vi har god kontroll, opplyser vaktleder ved Øst 110-sentral, Martin Isebakke.

Biler fra både Nedre Romerike brann- og redningsvesen og Oslo brann- og redningsetat bidrar i slukkingen. Også brannhelikoptere er satt inn i jobben med å slukke de gjenstående branntilløpene.

Øst politidistrikt opplyser at de fredag kveld har bistått brannvesenet med et politihelikopter.

– Ved hjelp av politihelikopteret har vi fått ganske god oversikt. Nå slukker vi den gjenstående brannen med helikopter og fra vannvogn. Vi har dimmitert noen av bilen og har kontroll, sier vaktlederen som også ønsker å skryte av lokalbefolkningen:

– Jeg vil også berømme en del beboere langs toglinja som har vært ute med hageslanger og slukket brann, sier han.

Bane Nor opplyser at Gjøvikbanen mellom Oslo S og Harestua er stengt.

– Flere branner ved sporet. Brannvesenet på stedet, men vet ikke når strekningen kan åpnes, skriver Bane Nor på sine hjemmesider.

– Teppelagt av røyk

Nittedøl Harald Gunnarsson Grønn bor ved Krikeby skole i Hakadal, som er omtrent tre kilometer unna Åneby. Han forteller at han satt på terrassen da han så det begynte å ryke på andre siden av dalen.

– Jeg så det begynte å ryke, men nå ser det ut til at brannvesenet har slukket brannen ved Åneby. Det brenner nok flere steder, for det er mye røyk. Hele dalen er nærmest teppelagt av røyk, forteller han til RB.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto:

Artikkelen oppdateres!

Det har gått ganske nøyaktig et år siden den forrige brannen langs Gjøvikbanen.

Den 1. juli 2018 antente et Cargonet-tog flere skog- og lyngbranner langs Gjøvikbanen fra Sandermosen til Hakadal. Gjøvikbanen var som følge av brannen stengt i to dager.

Den gangen skyldtes brannen en tjuvbrems på en av vognen på toget. Friksjonen mellom hjul og klosser utviklet varme og gnister som førte til branner langs linjen, konkluderte Statens havarikommisjon i sin rapport som ble gjort kjent i mai i år.

Artikkeltags