ANMELDELSE
Ringsakeroperaen kan ikke akkurat beskyldes for å ha tatt minste motstands veg i årets oppsetning. «La Bohème» av Giacomo Puccini er en av verdens mest spilte operaer og dermed er sammenligningsgrunnlaget veldig stort. Men Ringsakeroperaen ønsket sin egen signatur på mesterverket og gikk for en norsk variant.
Og ikke nok med det, hovedrolleinnehaver Sassaya Chavalit hadde sin første opptreden på en fullproduksjonsopera i Norge. Det var det nok få som kunne gjette.
Etter mye hardt arbeid er Sassaya (33) klar: – Folk kommer til å bli så overrasket
Skyhøyt nivå
Man trenger ikke være veldig bevandret innen operasjangeren for å la seg imponere av nivået til den solisten med thailandsk opphav. Det var en grunn til at operasjef Kari Bekken i en artikkel i RB nylig uttalte at hun gledet seg til å vise fram talentet til Chavalit. I rollen som syersken Mimi blåste hun nesten folk av setene med sin voldsomme stemmeprakt, og spesielt under arien i første akt, «Sì, mi chiamano Mimi,» viste hun et nivå som nesten blåste folk av stolene.
Applausen både undervegs og etter forestillingens slutt tyder på at publikum i salen virkelig visste å verdsette vokalkvalitet på skyhøyt nivå. Og det var ikke bare Chavalits prestasjoner som Mimi som var imponerende i «La Bohème.» Gunda-Marie Bruce var eksepsjonell som den forførende Musetta og Aleksander Nohr i rollen som hennes flamboyante kunstnerkjæreste Marcello var sylskarp. Det samme må kunne sies om både orkester og kor som gjorde stykket til en musikalsk fest og også preget det visuelle scenebildet som gleder et operapublikum. Det kunne være noe vanskelig å følge dialogen i perioder, men historien som sådan var relativt uproblematisk å henge med på.

Se bildene fra operapremieren
Nybegynnervennlig opera
Giacomo Puccinis «La Bohème» er en av verdens mest spilte operaer, men det var det lite som tydet på etter premieren i 1896. Datidens anmelderkorps var lunkne til oppsetningen, og syntes musikken rett og slett var for simpel til å kunne brukes i en opera. Ettertiden har vist at det som ble sett på som den største svakheten til «La Bohème» viste seg å bli dens styrke i møte med publikum.
Den klassiske kjærlighetshistorien oppleves lettere å følge enn plottet i mange andre operaer, og musikken har vist seg å fenge gjennom årtider. «La Bohème» er blitt opera hoi polloi, altså for de store massene og dras gjerne fram som en av de gunstigste operaene å se som nybegynner i sjangeren. Den fungerer rett og slett som en inngangsbillett til et univers som mange sliter med å få tak på. I Teatersalen ble det en suksess for Ringsakeroperaen.
Populærkulturen lener seg ofte tungt på klassiske verker, og når det gjelder «La Bohème» vil nok mange legge merke til likheten med Moulin Rouge, og flere vil kanskje kjenne igjen oppsetningens mest kjente arie, nemlig «Che gelida manina.» Dette er nemlig låta som vår egen Gaute Ormåsen sang i operakvelden på Stjernekamp i 2017, mens Kevin Mbugua gjorde det samme i fjor. Begge de sang riktignok på originalspråket italiensk, mens RingsakerOperaens Rodolfo, gestaltet av Jesper Säll, sang på svensk.
Rørende slutt
Og det er skribenten Rodolfos forhold til syersken Mimi som er essensen i historien satt til om lag 1830. Da Mimi dukker opp på Rodolfos dør for å få fyr på lyset sitt er det etter hvert en annen flamme som tennes. Det blir lidenskap og sjalusi, men med en ekstra variabel for et velfungerende forhold. For hva feiler det lille Mimi? Hun hoster som en hest og ser sjaber ut fra første inntreden i stykket. Det viser seg at hun har langt framskreden tuberkulose, og da går det bare en veg. Å røpe slutten på historier er vanligvis dårlig stil, men på en nesten 130 år gammel oppsetning er det neppe noen overraskelser igjen. Mimi dør. Men ikke før gåsehuden har spredd seg gjennom salen. Den siste passiaren mellom Rodolfo og Mimi, der de mimrer om den korte stunden de fikk sammen, kommer nemlig med gåsehudgaranti.
Forestillingen skal vises åtte ganger til i Teatersalen, og 20. november er siste mulighet til å få med seg et av operaens mesterverk.
