Bjering-bilen på frimerke

LANSERING LØRDAG: Posten Norge lanserer lørdag en ny frimerkeserie med gamle norske biler, deriblant Bjering-bilen som ble konstruert av en gjøvikenser.

LANSERING LØRDAG: Posten Norge lanserer lørdag en ny frimerkeserie med gamle norske biler, deriblant Bjering-bilen som ble konstruert av en gjøvikenser. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Bjering-bilen, som ble konstruert av Hans Christian Bjering på Gjøvik og produsert av AS Raufoss Ammunisjonsfabrikker tidlig på 20-tallet, er en av flere gamle norske biler som nå havner på frimerke.

DEL

Posten Norge har lagt lanseringen av den nye frimerkeserien til Norsk vegmuseum på Hunderfossen lørdag 7. oktober. Der kan publikum også se de aktuelle bilene og høre foredrag om norsk bilproduksjon, pionerånd og bildesign. Frimerkelanseringen blir rett og slett en del av en entusiastdag, der Posten og Norsk vegmuseum sammen løfter fram den norske bilhistorien.

En hyllest til pionerene

«Den norske » er en hyllest til alle de som hadde pågangsmot og kunnskap nok til å prøve å bygge en ny norsk industri. Bli med på feiingen, lyder oppfordringen fra kommunikasjonsrådgiver Håkon Aurlien ved Norsk vegmuseum.

Han opplyser at kriteriene for å bli med på frimerkeserien var at bilene viste tekniske framskritt, som var langt forut for sin tid. Det var også tilfelle med Bjering-bilen, som var konstruert med tanke på effektiv bruk på smale vinterveger og i sledespor. Den kunne utstyres med en snøplog av tre og framhjulene kunne byttes ut med meier.

To eksemplarer igjen

– Bilen skulle etter planen produseres for det norske forsvaret, men forsvaret trakk seg og det ble aldri noen serieproduksjon av denne bilen, opplyser Aurlien.

I dag finnes det kun to av seks eksemplarer igjen, hvorav en står på Norsk vegmuseum og en på Norsk Teknisk Museum.

– Noe av det som kjennetegner norske bilpionerer generelt er at de sto på veldig, men at ingen av dem lyktes med å få til noen stor produksjon, framholder Aurlien.

Mange norske innovatører

Verdens første bil kunne ha vært norsk, om bare Østerdølen Paul Henning Irgens hadde hatt penger til å realisere sin drøm i 1883. Etter ham kom mange norske innovatører, ingeniører og oppfinnere som satset alt på å realisere drømmen om en norskbygget bil.

– Blant bilene som nå havner på frimerke, finner vi også en Mustad-bil, opplyser Håkon Aurlien og ber alle interesserte legge turen til Norsk vegmuseum på Hunderfossen lørdag formiddag.

Fakta om Bjering-bilen:

  • Bilen ble konstruert av Hans Christian Bjering på Gjøvik.
  • Fire biler ble produsert av firmaet AS Autoslæde i 1920–1921. To til ble bygd for Forsvarsdepartementet i 1923-25.
  • Bredden er bare en meter og bilen er en toseter med ett sete foran og ett bak.
  • Motoren er en luftkjølt V4 på 2010 ccm plassert mellom setene.
  • Føreren satt bakerst over drivhjulene.
  • Karosseriet er av tre.
  • Bilen kunne utstyres med en snøplog av tre og framhjulene kunne byttes ut med meier. Men bedre snøploger gjorde etter hvert vintervegene framkommelige for vanlige biler, behovet for en smal bil falt bort, og reell serieproduksjon kom aldri i gang.



Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags