25.000 trosset regnvær for å reise på Marken i år

FART: Når en har gledet seg i ukesvis til karuseller, lar ungdommen seg ikke stoppe av litt regn. Foto: Asbjørn Risbakken

FART: Når en har gledet seg i ukesvis til karuseller, lar ungdommen seg ikke stoppe av litt regn. Foto: Asbjørn Risbakken

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Joda, regn går ut over besøket. Men ikke mer enn at familiefesten holdt nesa over vannskorpa.

DEL

– Vi kan igjen slå fast at folk vil ha Gjøvik-Marken, sier Rune Aasheim.

Han har ledet forberedelser og gjennomføring i nøyaktig 30 år, og samtidig sett tilsvarende arrangementer gå dukken andre steder, for eksempel på Momarken.

Men Gjøvik-Marken holder stand. På tross av lite innbydende vær, ligger det an til et ørlite pluss på et budsjett til snaut tre millioner. Fintellingen gjenstår.

Markensgeneral Aasheim har kun vært med på ett tilfelle av underskudd de siste tre tiårene.

Regnvær

Han legger ikke skjul på at man alltid ønsker seg ekstra marginer med tanke på kommende år, men er veldig glad for at folk finner til Gjøvik gård selv om værgudene legger opp til slagstøvler og regnjakke som habitt.

– Været har selvfølgelig sin innvirkning. Jeg tør anslå at vi mistet fem tusen besøk på regnet. Men grovt anslått endte vi på rundt 25.000 besøkende, og det er ikke dårlig. Om lag seksti prosent av inntektene kommer fra billettsalg.

Aasheim har mang en gang måttet slå i bordet med statistikk når folk prøver seg på at «det er alltid dårlig vær under Marken».

– Faktum er at ytterst få dager har regnet bort i løpet av de siste tretti årene. Men i år fikk vi regn hver dag fra onsdag til søndag. Det har jeg aldri opplevd. Det var våtest de første dagene, men også i helgen fikk vi skurer. Været har nok ført til at mange gikk hjem tidligere enn de ellers ville ha gjort, tror Asheim.

At Gjøvik-Marken likevel holder stand, mener han bekrefter at arrangementet har et solid fundament.

Familieprofilen er riktig

– Tidene endrer seg. Det er slutt på at vi samler fire tusen foran scena. Vi har valgt å bygge på et barne- og familievennlig opplegg, uten alkohol, sier Aasheim.

Væten i bakken er selvsagt ikke å foretrekke når tivolitrailerne ruller inn.

– Vi måtte forsterke med ekstra plater på bakken enkelte steder. Men gresset gror opp igjen, og kulturminnene på Gjøvik gård står like fine som før.

– Vi må vel snart kunne kalle Gjøvik-Marken et kulturminne i seg selv. Jeg kjenner ikke til et kulturarrangement i Innlandet skal har holdt det gående så lenge, sier Aasheim.

– Det meste av inntektene går ut igjen i distriktet, som betaling for dugnadsarbeid, påpeker han.

Ellers ønsket arrangørene i år flere lokale bidrag, både kulturelt og blant utstillere.

– Oppslutningen om dette var god. I tillegg var det bra med folk foran scena for eksempel da Suite 16, Onkl P og Vennebyen var i aksjon. Naturfageksprimentene til PK var også stor suksess, sier Aasheim.

Artikkeltags