Gjøvik kommune med i ny prøveordning: – Vil at flere unge velgere skal skaffe seg elektronisk valgkort

Direktoratet for forvaltning og IKT kjører en kampanje i media for å få unge velgere til å skaffe seg digital postkasse og få valgkortet "rett i lomma".

DEL

Til sammen er 18 kommuner med i prøveordningen med elektroniske valgkort i forbindelse med det kommende kommunevalget, deriblant Gjøvik kommune. Med valgkort skal det gå fortere å stemme når man møter opp i valglokalet.

– Med digital postkasse blir valgkortet mer tilgjengelig, samtidig som kostnadene til produksjon og distribusjon reduseres, sier kampanjeansvarlig Mari Jøndahl i Difi i en pressemelding.

Mange har digital postkasse allerede

Mer enn 2,1 millioner nordmenn har allerede en digital postkasse. Dette skal være en enkel og trygg måte å motta og oppbevare viktig post fra det offentlige på. Det er gratis å opprette og bruke digital postkasse, og tallet på nordmenn som gjør det, er raskt økende. Kampanjen som nå kjøres i gang, retter seg mot unge voksne:

– Unge voksne får etter hvert mer post fra det offentlige, alt fra bekreftelse på skoleplass til innkalling til sesjon. En digital postkasse er både enklere og tryggere for unge, samtidig som det sparer det offentlige for både kostnader og distribusjon av masse papir, sier Jøndahl.

Vil ha med flere unge velgere

Bare siden 2015 har det offentlige spart over 320 millioner kroner på færre utsendelser. I alt 650 offentlige virksomheter bruker nå digital postkasse. Difi jobber med å få flere virksomheter og flere brukere, og denne gangen er det de unge som er målgruppen:

– Nå benytter vi kommunevalget som anledning til å få flere unge brukere, og vi håper kampanjen skal bidra til at de får øynene opp for fordelene som ligger i å ha post fra det offentlige tilgjengelig via mobilen. Eller som vi sier i kampanjen: «raskt, enkelt og rett i lomma», sier Jøndahl.

Kampanjen kommer til å gå i sosiale medier rettet mot unge, Snapchat og YouTube, i perioden fram mot kommunevalget.

– En digital postkasse er en typisk vinn-vinn-løsning, det er enklere for brukerne og billigere for det offentlige. Så nå håper vi at mange unge går inn på norge.no og velger en leverandør for sin digitale postkasse, avslutter Jøndahl.

Artikkeltags