Gå til sidens hovedinnhold

Gagner det Oppland ?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Opplandsbenken og Stortinget har plassert «våre» i nødvendige komiteer og instanser, sikker vel og bra og kanskje til og med riktig, men gagner det Oppland? Rigmor Aaserud har blitt parlamentarisk leder for Aps stortingsgruppe, en fin belønning og klapp på skulderen til henne. Men hva gagner det Oppland? Klarer ikke å huske at det var noe tema i valgkampen. Må vi ofre en til «sekretariatet» som en belønning på bekostning av det hun egentlig var valgt inn for, å kjempe for Oppland.

Må de andre fem ha fokus på alt annet enn det som de skulle ivareta på vegne av Oppland?

Ønsker meg en opplandsbenk som ikke bare skal representere Oppland i komiteer og styrelser, men kjempe for det vi har valgt de inn for, nemlig; hva er det som gagner Oppland?

Høsten kan legge en liten demper på tiltak og kreativitet, men jeg hjelper dere gjerne i gang.

1) Få firefelt Rv4 inn på Nasjonal transportplan snarest mulig. Den skal gå fra Mjøsbrua via Gjøvik, Raufoss over Totenåsen og inn på E6 et sted mellom Minnesund og Gardermoen. Kommer den inn nord før Hurdalssjøen sparer vi cirka 10 kilometer sammenlignet med E6. Kommer den inn sør for Hurdalssjøen sparer vi rundt 30 kilometer sammenlignet med E6 over Hamar. Hvem vil kjøre 30 kilometer ekstra via Hamar for en pose rosinboller hos Circle K på Espa?

Innlandets industrielle nav på Raufoss vinner fortsatt noen konkurranser i en stadig tøffere hverdag. Dagen kommer hvor dette snur. Da er det for sent å begynne å rette ut noen svinger på Hadeland. Tør dere gamble på dette?

Veien kan være ferdig finansiert. For med ny firefelts Rv4 på plass trenger vi ikke ny Mjøsbru. For pengene avsatt til dette er vi allerede halvveis over Toten. Med dagens priser på produksjon av olje og gass i 24 timer har vi passert Hurdalssjøen, og om vi kan tåle noen kroner i bompenger så er vi snart i Oslo og knyttet til det store veinettet i Europa. Dette åpner for fantastiske muligheter for både Østre og Vestre Toten samt nordlige deler av Hadeland. Jeg arbeider selv rundt i hele Norge og ser hva infrastruktur betyr for utvikling.

2) Om ikke det nye Mjøssykehuset skal ligge i Moelv, skal det ligge i tilknytning til NTNU på Gjøvik. Ikke vegg i vegg, men som en del av et universitetsmiljø som har kapasitet og styrke til å ta hånd om medisin og legeutdanning. Med NTNU i Trondheim og Ålesund i ryggen er dette det mest naturlige alternativ. Om noen mener det ikke passer inn i dagens mønster, så tilpass det til dagens mønster.

Vi leser daglig i aviser på Hedmarken at folk på Hamar ikke vil ha Hamars nye sykehus på Moelv. Det kan jeg forstå, men det er ikke Hamars nye sykehus, det er hele innlandets nye sykehus.

Vær oppmerksom på at det heter Opplandsbenken, ikke Innlandsbenken, Oppland er eget valgdistrikt, så som Hedmark er det samme. I denne sammenheng skal Oppland sine interesser deles av en tenkt strek midt i Mjøsa fra sør til nord og videre langs en gammel fylkesgrense.

Hedmark har tre representanter rundt kongens bord, vi har ingen, men vi har seks som skal kjempe for Oppland.

Jeg ber om at dere legger partipolitikk på hylla til alt er i orden i Oppland. Det spiller ingen rolle for oss hvem som gjør hva, bare det blir utført. Dere ba om jobben, dere fikk jobben og vi betaler dere for jobben med cirka 1 million kroner per benkeplass per år. For vår del startet valgkampen for stortingsvalget i 2025 den 13. oktober 2021 ved åpningen av Stortinget for perioden 2021 til 2025. Dere er valgt som frie representanter for Oppland, dere er ikke bundet av noe parti om det ikke gagner Oppland. Grip muligheten. Tjen Oppland.

Mange i Oppland som har lyst på en prat med dere om dette. Vi kan ta turen til Oslo og ta en prat, og vi kan ta med wienerbrød.

PS! Foreløpig kjører vi i så fall over Hadeland og trenger litt tid.

Kommentarer til denne saken