Fylket vil ha 35-minutters båttur mellom Hamar og Gjøvik hele året

NY BÅT?: Vannscootere er et velkjent syn på Mjøsa, men en hurtigbåt mellom Hamar og Gjøvik finnes ikke. Det kan det bli en endring på.

NY BÅT?: Vannscootere er et velkjent syn på Mjøsa, men en hurtigbåt mellom Hamar og Gjøvik finnes ikke. Det kan det bli en endring på. Foto:

Innlandet fylkeskommune har besluttet å se på muligheten for hurtigbåtrute mellom Gjøvik og Hamar. Det skal blant annet styrke aksen mellom Østerdalen og Toten.

DEL

Administrasjonen i Innlandet skal i tiden framover se på hva slags båt og hva slags energitype båten skal drives av. Fylket mener det er realistisk at turen skal ta 35 minutter og at det kan bli avgang hver time. For å få til det, må det være flere båter i drift gjennom hele året.

«Passasjerbåten skal være utslippsfri og ha anløp nær skysstasjonene i de to mjøsbyene», heter det i saksdokumentene.

Et av formålene med å opprette båtrute over Mjøsa, er å styrke samferdselsaksen mellom Rena i Østerdalen og Raufoss på Toten. Dette anses som viktige knutepunkt for utdanning og arbeidsplasser på hver sin kant av regionen.

«Den felles areal- og transportstrategien for «Mjøsbyen» skal gjøre Mjøsområdet til et populært område å bo og jobbe i», skriver fylket.

Innen oktober skal det foreligge en utredning fra Samferdselsutvalget i Innlandet. Der skal det blant annet også være et kostnadsoverslag. Prisen for båtturen anslås å styres etter bussprisene, men fylket skal også utrede effekten av opptil 40 prosent høyere billettpris på båt.

Bakgrunnen for at Samferdselsutvalget nå tar saken, er at fylkestinget i desember vedtok en slik utredning.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken