Midt i «bilbyen» i Hunndalen styrer daglig leder Per Ivar Ruud et bilhus med 42 ansatte og 180 millioner kroner i årsomsetning.

Men han er ikke den som lener seg tilbake og hviler på laurbærene som 50 år med Bertel O. Steen som Mercedes- og Peugeot-forhandler i Gjøvik har gitt. Nå gjelder det å orientere seg videre, i en stadig mer elektrifisert bilfremtid der både salg og ettermarked vil bli satt på nye prøvelser.

– Med mer elektrisk går det i retning av færre og større bilforhandlere, mener han. – Reparasjonsbehovet pr bil blir mindre. Vi må ha flere biler pr mekaniker.

Ruud ønsker å utvikle bedriften han leder til et enda mer komplett bilvarehus. – Vi ser utviklingen i de store byene. Den vil også komme hit, sier han.

Jubileumsshow

Men først skal han markere virksomhetens 50-årsjubileum. Og det blir ikke med noe lukket arrangement, men med et stort show som er åpent for alle. For bilbutikkene må ut og treffe folk der de er, er filosofien her i huset – som da de åpnet sitt showroom på Raufoss. Nå skjer det med å invitere til fest med både bil og kultur lørdag 23. mars.

– Det blir foredrag av Håkon Skaug, sier Ruud lurt, og ymter dermed om at Urbane Totninger-karakteren til Paul Håvard Østby blir en del av showet.

Videre kommer Lewi Bergrud med band, forteller han, så her nærmer vi oss mer og mer et sommershow på Kapp.

– Men det blir altså også noe med biler?

– Ja, vi satser på å få dette til å passe med lanseringen av to nye Mercedes-modeller, en ny generasjon av SUVen GLE og nye A-klasse sedan. Så vi fletter nok inn en visning av disse.

– Og arrangementet blir her på huset?

– Jada, her i det nye anlegget vårt har vi god plass. Vi hadde 1000 mennesker innom da vi åpnet i 2010. Nå rydder vi salgshallen og rigger opp en scene.

 

Vestoppland Auto

Historien om Bertel O. Steen Gjøvik begynte i 1969, da det som den gang het Vestoppland Auto ble stiftet 28. februar og etablerte seg i «Knivstikker'n» eller Glassverksgata som det egentlig heter, like ved rådhuset i Gjøvik sentrum.

– Det fortelles at der var det så trangt at mekanikerne ofte måtte ligge ute i gata og skru, sier Ruud.

Så samtidig startet byggingen av bilanlegget i Amsrudvegen i Hunndalen, der bedriften holdt til fra 1970 helt frem til flyttingen opp til Damstedet i 2010.

I 1995 kom navneendringen til Bertel O. Steen Gjøvik, og i 2002 fusjonen med avdelingen i Hamar til Bertel O. Steen Hedmark og Oppland. Hele tiden har selskapet vært eid hundre prosent av Bertel O. Steen sentralt – og hele tiden har det vært snakk om Mercedes og Peugeot, både salg og service, og på Mercedes både personbiler og lastebiler, pluss at varebiler har blitt et stadig viktigere segment.

Dessuten var japanske Daihatsu innom en periode da morselskapet hadde denne importen. Nå har dette merket trukket seg helt ut av Europa.

Bilvarehus

I dag har Bertel O. Steen-konsernet importen av Mercedes, Peugeot, Smart, Citroën, DS, Kia og Opel personbiler, samt Mercedes, Fuso og Setra lastebiler/busser. De benytter dels et eget forhandlerapparat og dels frittstående forhandlere ut mot kundene.

I Gjøvik er Mercedes og Peugeot å finne hos konsernets egen forhandler, mens Kia forhandles av Hagen Bil og Opel av Topp Auto. Citroen og DS har ikke lenger noen Gjøvik-forhandler etter at Sulland Bil sa disse merkene fra seg. Smart er en minibil tilknyttet Mercedes, som så langt er funnet uaktuell for Vestoppland.

Importør-konsernet har også nylig etablert bilholdtjenesten Easily og bildelingstjenesten Biliblant. Noe av dette nye er foreløpig mest storbyfenomener, men store bilvarehus med et bredt spekter av produkter og tjenester er fremtiden, mener Per Ivar Ruud, og nevner større satsing på dekkhotell som noe som pågår hos ham. Takboks-hotell er det siste på denne fronten i byene.

Elbilene kommer

Sentralt i bilforhandlernes – og bilkundenes – bekymringer nå står tilnærmingen til mer elektrisk. Etter at Mercedes B-klasse Electric ble tatt ut av produksjon, og plug-in-variantene av Mercedes C- og E-klasse forsvant med overgangen til målemetoden WLTP for forbruk og utslipp, ser Ruud nå frem til å få nye el- og hybrid-biler inn i sin salgshall.

El-SUVen Mercedes EQC mener han å få i juni. Den vil konkurrere med Tesla Model X, Audi e-Tron Quattro og Jaguar i-Pace. Et par tusen mennesker står på venteliste i Norge for EQC. – Jeg håper på gode priser mot konkurrentene, sier Ruud ikke uventet.

Minst like entusiastisk er han når han snakker om nye Peugeot 208 i full-elektrisk versjon, som skal komme rundt årsskiftet.

– Mye av det elektriske til nå har jo vært i nokså høy prisklasse. Men her får også vi en bil alle har råd til med hele 34 mil WLTP-rekkevidde, sier han, mens den gode selgeren i ham stiger mer og mer til overflaten. Fra 5. mars kan du forhåndsreservere den elektriske 208'en.

 

Ingen el-profet

Samtidig er ikke Per Ivar Ruud noen betingelsesløs profet for det elektriske. Han ser betydelige utfordringer med å kunne elektrifisere bilparken i den hastighet mange politikere ser for seg, blant annet når det gjelder lade-infrastruktur og kapasitet i strømnettet.

– Hybrid-utgavene av Peugeot 3008 og nye 508, og av Mercedes A- og B-klasse, som alle kommer i løpet av året, kan være gode alternativer, frister han.

Ruud har for øvrig parallelt med bedriften også et personlig jubileum i år. 1. mars har han vært daglig leder i bedriften i 15 år. Han begynte i selskapet i år 2000 som økonomisjef.

MORSELSKAPET

Bertel O. Steen AS er et konsern utviklet fra et selskap grunnlagt i 1901 av Bertel Otto Steen, den gang med agentur for blant annet Gillette barberblader og Colt håndvåpen.

I 1907 formidlet firmaet for første gang salg av biler, som var av merket Cadillac. To år senere begynte organisert bilimport, den gang av Humber, Fiat, Stöwer og Nagant.

Deretter startet importen av Mercedes-Benz, først bare lastebiler, og i 1930 importen av Peugeot. Siden har noen merker falt fra og andre kommet til, pluss annen virksomhet.

I 2017 hadde bil- og eiendomskonsernet Bertel O. Steen AS en omsetning på 16,8 milliarder kroner og sysselsatte 2500 personer. Hovedkontoret ligger i Lørenskog.

Gjennom ulike selskaper kontrolleres konsernet fortsatt 100 prosent av familien Steen.

Konsernet har i dag importen av Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Smart, Fuso og Setra.

Salget skjer delvis gjennom et eget forhandlernett under selskapet Bertel O. Steen Detalj AS (som Bertel O. Steen Hedmark og Oppland avdeling Gjøvik) og delvis gjennom frittstående forhandlere.

Kilde: Bertel O. Steen AS og Wikipedia