Ticketmaster ber kunder bytte passord etter dataangrep

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Billettjenesten Tickemaster ber sine brukere om å endre passord etter et dataangrep. Hackere kan ha fått tilgang til blant annet kortopplysninger.

DEL

Hackerangrepet rammet ikke Ticketmaster direkte, men selskapet Inbenta som leverer chatte-løsningene til nettsiden, skriver IT-avisen.

Angriperne kan ha fått tilgang til kundedata, innloggingsinformasjon og betalingsdetaljer tilhørende disse kundene.

Ifølge den britiske avisa The Guardian kan 40.000 kunder som har kjøpt billetter via nettsiden til Ticketmaster UK, være rammet.

Bør nullstille passord

Men også norske kunder som har kjøpt billetter via selskapet fra september i fjor og fram til i dag, blir rådet til å nullstille passordet sitt.

– Vi gjør dette for sikkerhetsskyld og for å være hundre prosent sikre og føre var, sier administrerende direktør Kristian Seljeset i Ticketmaster Norge til VG.

Ticketmaster opplyser at Inbentas tjenester på alle deres nettsider ble deaktivert så snart den skadelige programvaren ble oppdaget.

– Bør politianmeldes

Kjetil Thorvik Brun, fagsjef for IKT og digitale næringer i Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, håper saken blir anmeldt til politiet.

– Lignende hendelser skjer dessverre ofte, men at det er store mørketall fordi mange ikke rapporterer, eller gir beskjed til kundene. Det gjør også at politiet ikke får mulighet til å sette inn nok ressurser, sier han til NTB.

Store mørketall

Ifølge en mørketallsundersøkelse som Abelia har gjennomført, har mer enn én av fire norske bedrifter, 27 prosent, opplevd uønskede sikkerhetshendelser det siste året. Men bare 9 prosent anmelder saken til politiet. Dermed er det svært lav risiko for straffeforfølging for denne typen angrep.

– Derfor er det veldig bra at Ticketmaster opplyser om dette, og vi håper at det også anmeldes til politiet dersom det er mistanke om ulovligheter bak den skadelige programvaren, sier Brun.

Artikkeltags