Gå til sidens hovedinnhold

Fire «dumme» spørsmål, og svar

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hvorfor er det 4 byer ved Mjøsa, men ingen ved Randsfjorden?

Den første Randsfjordbanen ble bygd fra Hønefoss til endestasjon ved sørenden av Randsfjorden. Den var vel for nær Hønefoss, så det ble ikke ny by der. Den andre Randsfjordbanen ble bygd fra Oslo, over Hadeland til endestasjon nede ved Røykenvika. Med forlengelse av den nordover langs Randsfjorden, kunne det blitt stasjon, mer industri og byutvikling ved Fallselva.

I stedet for forlengelse langs Randsfjorden, ble det jernbane fra Jaren på Hadeland, over Toten og i Hunndalen ned mot Mjøsa, så det ble industri- og byutvikling nær Mjøsa der, i stedet for nær Randsfjorden ved Fall.

Hvorfor ble det Bergensbane fra Hallingdal til Raundalen, temmelig høyt til fjells?

Overkommelig alternativ til dette var bane gjennom Valdres og over Filefjell; men ledende bergensere vurderte vel fergestrekning Lærdalsøra-Gudvangen som større ulempe enn snøstormer høyt til fjells!

Et vedtak i moderne tid lignet på det om Bergensbanen: Det om hovedflyplass for Østlandet i til dels kupert landskap oppe på Hurumåsen. Begge de vedtakene ble gjort av politikere som ikke forsto hvor store utfordringer de prosjektene innebar; men bare flyplassvedtaket ble omgjort, før det ble «for sent å snu».

Hvorfor ble utbyggingen av Dokkaelva i dyreste laget?

Nytt fylkeskommunalt kraftselskap begynte forsiktig, med å bygge Kalvedalen kraftverk langt nord i Valdres. Med regulering av vannføringen til Øyangen (sør for Beitostølen), ble det grunnlag for en større kraftstasjon ved Lomen i Vestre Slidre, for vann fra Øyangen og Vindevatna i Øystre Slidre. Den kommunen protesterte mot slik utbygging, så det ble langdryg strid. Den endte med at kraftselskapet måtte sløyfe overføringen fra Vindevatna, så Lomen kraftverk ble noe mindre enn planlagt.

Med denne erfaringen turte ikke kraftselskapet å planlegge utbygging av Dokka østover, med moderat tunnellengde til én kraftstasjon i Vingrom, for hele fallhøyden fra Dokkfløy-magasinet til Mjøsa: Det ble relativt lange tunneler til Randsfjorden utenfor Odnes, to store kraftstasjoner og et småkraftverk, så Dokka-utbyggingen ble noe dyrere enn nødvendig.

Hvorfor bygge helt nytt storsykehus i Innlandet, når det er tre bra sykehus her?

Sykehusvirksomheten i Hedmark + Oppland ble organisert på ny måte, da Sykehuset Innlandet HF ble opprettet, med administrasjon i den fjerde mjøsbyen, Brumunddal. Etter det gikk det ikke lang tid, før ett stort sykehus – i eller nær Brumunddal – kom opp som «den eneste riktige løsningen» for sykehusvirksomheten i Innlandet.

Dette er kanskje «senvirkning» av at en dyktig TV-journalist var ofte i Dagsrevyen og fortalte om nye oljefunn og enorme verdier, for nesten 40 år siden? Med «oljeeventyr» og rik stat, har mange fått «tilbakelent» og rett og slett slapp holdning til bruk av statens (olje)penger. Derfor var det nesten ingen som reagerte, da 9 milliarder kroner ble nevnt som foreløpig kostnadsramme for Mjøssykehuset. Foreløpig betyr vel i dette tilfellet at et tosifret antall milliarder kroner må investeres, før Mjøssykehuset kan tas i bruk.

Det er visst lite interessant og lite aktuelt å utvide og/eller ruste opp sykehusene på Elverum, på Lillehammer og på Gjøvik, så Mjøssykehuset (i Pellervika like ved byen Brumunddal) kan droppes, og et antall milliarder kroner kan spares.

Kommentarer til denne saken