STORSLÅTT: Grossglockner High Alpine Road i Østerrike kan potensielt havne på UNESCOs verdensarvliste. Ruta er svært godt tilrettelagt for bilturisme, med en rekke utsiktspunkter og servicetilbud.   FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix
Shutterstock

Europeisk landeveisferie: Dette er rådene fra hadelendingen Hans Erik

Drømmer du om bilferie til sommeren? Hans Erik Næss fra Hadeland vet hva du må passe på – og hva du bare kan glede deg til.
Av
Publisert

Du kan fly, sykle, seile, toge, busse eller gå – men lite kan sammenliknes med friheten og fleksibiliteten ved å reise i egen bil. For forfatter og motorentusiast Hans Erik Næss er det særlig kombinasjonen av tre elementer som lokker ham ut på landeveien, igjen og igjen:

– En spennende strekning, en kul bil og minneverdige opplevelser underveis, sier han. – Den enestående frihetsfølelsen jeg kjenner når de tre faktorene kommer sammen, er umulig å forklare til en som aldri har prøvd det, og unødvendig å forklare til dem som har gjort det selv.

Næss, som til daglig underviser som førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, ble bitt av kjørebasillen allerede i barndommen, da familien hoppet i bilen og satt kursen mot Danmark flere ganger i året. Kjærligheten til bilreiser resulterte etter hvert i boka «Kjøregleder – Bilturer i Europa» (Cappelen Damm 2018), der Næss oppfordrer leserne til å se på bilreisene som mer enn bare transport.

– Mulighetene for minneverdige kjøreopplevelser i Europa er bortimot ubegrensede, sier han. – Selv om jeg har vært på mange turer gjennom årene, og spesielt de siste fem-seks, kjennes det fremdeles som jeg bare har sett en liten prosentandel av hva kontinentet har å by på.

Som det faller seg

Men før du skal ut på din første biltur i utlandet, er det kanskje noen spørsmål og bekymringer som melder seg.

Er trafikkreglene annerledes enn de jeg er vant til i Norge? Vil kjørestilen være raskere og mer aggressiv? Hva hvis noen bryter seg inn i bilen min?

Og ja visst, det er en rekke ting å ta høyde for, men stort sett går det fint, sier Næss, selv om ting ikke nødvendigvis går hundre prosent etter planen.

MILSLUKER: Forfatter Hans Erik Næss har vært bilfrelst siden barndommen, da familien tok hyppige kjøreturer for å besøke slektninger i Danmark.   FOTO: Privat / Hans Erik Næss

MILSLUKER: Forfatter Hans Erik Næss har vært bilfrelst siden barndommen, da familien tok hyppige kjøreturer for å besøke slektninger i Danmark. FOTO: Privat / Hans Erik Næss Foto:

– For en vellykket biltur bør man kunne ta ting litt på sparket. Jeg hører ofte snakk om kjørekulturen utenfor Norge, om hvor hissig og kronglete den kan være. Men på de fleste stedene jeg har vært, har den sjelden levd opp til sitt dårlige rykte, sier han. – Når det gjelder sikkerhet, kommer man langt med litt sunn fornuft, blant annet ved å ta med seg alt av verdisaker når man parkerer, og ikke å sove i bilen midt i en by.

Likevel hjelper det alltid å være forberedt. Det første du bør gjøre før du krysser en landegrense, er å sette deg inn i de lokale trafikkreglene, for eksempel via nettsidene til NAF. Og selv om maksimal fartsgrense typisk er høyere i utlandet enn i Norge, er det ingen som tvinger deg inn på de travleste veiene.

– Hvis du alltid holder deg på motorveiene mellom de store byene, kan stressfaktoren bli høy. Hvis du heller belager deg på å bruke god tid, finne alternative ruter og oppleve Europa utenfor hovedfartsårene, blir både landskapet vakrere og kjøreopplevelsen mer avslappet, sier Næss.

Store forskjeller

Forsikringer er en annen stressfaktor for mange, enten du kjører egen bil eller leier ved ankomst. Næss belager seg stort sett på sistnevnte løsning, og opplever kontraktene som et minefelt av uforutsigbare kostnader.

– Når du leier bil i Europa, må du forholde deg til en jungel av forsikringsordninger. Her er det veldig viktig at man setter seg inn i hva som dekkes, og hva man faktisk må betale hvis noe går galt. Jeg har leid mye bil gjennom årene, men forundrer meg stadig over hvor liten skriften kan være på disse kontraktene.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring, Christian Haraldsen, kjenner seg igjen.

– Jeg opplever at det kan være store forskjeller mellom både land og leieselskaper, med hensyn til hvor tydelig forsikringsvilkårene formidles til kundene. Min anbefaling er derfor å bestille leiebil på nett før du reiser hjemmefra, så du kan lese hva du går med på i ro og mak. Hvis vilkårene fremdeles virker uklare, bør du velge et annet selskap, sier han.

PASS PÅ: Italias historiske sentrum («centro storico») er ofte stengt for innkjørsel hvis du ikke bor der. Å bryte regelen som turist kan føre til saftige bøter.   FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix

PASS PÅ: Italias historiske sentrum («centro storico») er ofte stengt for innkjørsel hvis du ikke bor der. Å bryte regelen som turist kan føre til saftige bøter. FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix Foto:

Book på nett

Men hva trenger du egentlig av forsikringer når du leier bil i utlandet? Er det nok å bare belage seg på en standard ansvarsforsikring?

– Kaskoforsikring, som dekker skader på leiebilen, bør i tillegg være en selvfølge, sier Haraldsen. – Man bør også sørge for å inkludere ekstra sjåfører i kontrakten hvis det er noen som helst sjanse for at de vil ende opp bak rattet. Leiebilforsikring gjelder nemlig kun for individene som er oppgitt som førere i avtalen. Om andre kjører leiebilen, er man umiddelbart uforsikret, både når det gjelder ansvar og kasko.

Når leiebilen bookes, er det lett å bli overveldet av ekstraforsikringer som tilbys. Men folk flest trenger faktisk ikke noe mer enn ansvarsforsikring og kasko.

– «Collision Damage Waiver» (CDW) er et eksempel på en tilleggsforsikring som gjør at du slipper å betale egenandel ved kollisjonsskader på bilen. For det første er den uforholdsmessig dyr, for det andre dekker de fleste norske reiseforsikringer den egenandelen allerede. Siden de fleste som drar på bilferie allerede vil ha denne forsikringen på plass, er CDW i mange tilfeller helt overflødig. Som en grunnregel bør man sørge for å være like godt forsikret i utlandet som man er hjemme, sier Haraldsen.

Varierende løsninger

Bompenger har vært en het potet i Norge den siste tiden, men selv om prisene generelt er lavere i utlandet, slipper du sjelden unna å måtte betale for deg på motorveiene. Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier at avgiftene (med noen unntak) finnes stort sett over alt, og at de kommer i flere forskjellige former.

– I noen land operer de med vignette (oblat), som viser at du har betalt den aktuelle motorveiavgiften. De er som regel enkle å få tak på som klistremerker til bilruten, og nå også digitalt en rekke steder, men de er veldig viktige å huske på. Hvis ikke vanker det saftige bøter.

Oblatene gjelder for alt fra ti dager til ett år av gangen, og gir deg fri ferdsel på motorvei-klassene i det aktuelle landet. Noen har i tillegg ekstra bompenger på spesielle strekninger, for eksempel i de lange alpetunnelene i Østerrike, der du betaler ved en god, gammeldags bomstasjon.

– Utenom oblatordningen er det vanlig å trekke en lapp ved innkjørsel til motorveiene, for så å betale når du kjører av, forteller Sødal.

Hvis du faktisk skal se litt underveis, anbefaler Sødal å bruke de langt finere og kostnadsfrie landeveiene.

FRIHET: Hvis du blir stresset av motorveier i utlandet, legg heller opp kjøreruten via de langt roligere - og mer natuskjønne - landeveiene.   FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix

FRIHET: Hvis du blir stresset av motorveier i utlandet, legg heller opp kjøreruten via de langt roligere - og mer natuskjønne - landeveiene. FOTO: Shutterstock / NTB Scanpix Foto:

Viktige kort

Vognkort og førerkort er ikke de eneste kortene du må ha med deg. Når du skal på biltur utenfor norskegrensen, bør du også ha med deg Europeisk helsetrygdkort.

– Så lenge du befinner deg i et EØS-land, har du som norsk statsborger rett på helsehjelp på lik linje med innbyggerne som bor der. Et Europeisk helsetrygdkort er bevis på dette. Det koster ingenting, og bestilles via Helfo, sier Sødal.

Et annen kort du bør ha med, er et såkalt «grønt kort», et internasjonalt bevis som stadfester at bilen din er forsikret. Bilforsikringen din skal gjelde over hele Europa, selv om det er verdt å sjekke dette med forsikringsselskapet før du begir deg inn i enkelte østeuropeiske land, for eksempel Kosovo.

– Jo lenger øst i Europa du kommer, desto viktigere er det å ha med et grønt kort. Om du kun belager deg på bilferie i Vest-Europa, er det strengt tatt ikke nødvendig, men det kan gjøre prosessen enklere om du havner i en ulykke. Siden det bestilles gratis fra forsikringsselskapet ditt, er det ingen grunn til å ikke ha det med, sier han.

– Risikosport

Bobilferie har på få år blitt en av de mest populære reiseformene for nordmenn. Campingplasser er tilgjengelige stort sett overalt, men bør ofte bookes i forkant om sommeren, og i hvert fall om du ønsker å bli over lengre tid. Om du planlegger å overnatte i bilen utenfor campingplassene, anbefaler Sødal å sette seg grundig inn i både lokale forhold og lovgivning.

– Det kommer selvfølgelig veldig an på hvor du befinner deg, men personlig anser jeg det som en risikosport. På E6 i Sverige, for eksempel, har det vært mange tilfeller av ran av sovende bilister langs motorveien om kveldene. I Norge er vi nok litt for vant til å overnatte stort sett hvor vi vil i fri natur, trygt og lovlig, men hvis du befinner deg i utlandet kan det være lurt å google litt i forkant. Det er også mange land hvor overnatting i bil er ulovlig utenom raste-/campingplasser.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken