Trives med 3 gir og 6 volt

Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

I årevis har vi beundret Kjell Sveum skinnende blanke, mosegrønne Volvo PV.

DEL

Mens han hadde sitt virke i Lena Jernvare, var bilen daglig å se i Lena sentrum. Selv etter at Kjell ble pensjonist, er bilen nesten daglig ute på Toten-vegene sommer som vinter. Eieren forteller at han stortrives bak rattet på den gamle bilen!

Kjells Volvo PV fortjener virkelig en plass i serien «Klassiker i daglig bruk». Vi tok turen utover Kolbulinna for å treffe bil og eier. Det er langt å kjøre fra Lena sentrum, men postadressa er fortsatt Lena. Vel framme blir vi møtt av en flunkende ny Volvo S60 på gårdsplassen. Det er sikkert denne bilen han bruker mest? Nei, vet du hva! Det er kona som kjører denne, påstår han.

Trofast Volvo-kunde

Kjell påstår han blir «huggærn» av slike nymotens farkoster. Key-less, Active Bending lights, Auto-brake, IDIS (Intelligent Driver Information System) og TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) er begrep han ikke bryr seg særlig om. For Kjell Sveum er det Volvo PV som gjelder.

Den første bilen han eide var ei Folkevogn. Ettersom familien ble større, ble det behov for bedre plass. En to år gammel «pensjonert» politibil av typen Volvo 145 ble så anskaffet. I 1982 kjøpte familien Sveum sin første nye bil, en Volvo 245. Siden er det blitt flere av samme merke. Først en 740. Senere tre av typen S60. Den foreløpig siste ble hentet hos Volvo-forhandleren Bilia på Gjøvik så sent som 8. januar.

Endelig PV-eier

Det var tilfeldigheter som førte til at Kjell ble PV-eier. Liv Solfrid hadde jobb som hjemmehjelp hos det pensjonerte lærerparet Alfred og Nanna Garlie i Kolbu. Da sviktende helse gjorde at Alfred ikke kunne kjøre bil, ymtet Kjell frampå om han kunne få kjøpe PVen. Håpet om bedret helse gjorde imidlertid at eieren ikke ville kvitte seg med bilen.

Nanna hadde ikke glemt at Kjell hadde hatt et ønske om å kjøpe bilen, så da Alfred døde, fikk han kjøpe den. Bilen var pent brukt, men 116.000 kilometers kjøring og 31 års bruk hadde selvsagt satt sine spor. Derfor gikk det ikke lang tid før Kjell leverte bilen på et verksted for å få sveiset rust. En bulkete forskjerm måtte også skiftes, før bilen fikk et nytt lakkstrøk.

God tilgang på deler

Senere er motoren blitt reparert, men ellers har det for det meste dreid seg om mindre saker. Til å begynne med var det vanskelig å få tak i deler. Kjell forteller om den gangen motoren trengte ny vannpumpe. Først ble det sjekket hos daværende Volvo-forhandler Finn Malterud, men dette ble sett på som ei lei nøtt. Deretter ble Volvo PV-klubben kontaktet. Også dette uten grunn til særlig optimisme. Da var det Kjell kom til å tenke på at han kunne høre med det lokale Bjørnerud Bilverksted i Kolbu. Der fikk han endelig napp!

Senere har disse bilene bare blitt mer ettertraktet. Etter hvert som flere begynte å restaurere og kjøre Volvo PV igjen, ble deletilgangen bedre. Kjell benytter seg nå av en fast deleleverandør, som klarer å skaffe det meste. Siste innkjøp var et rustfritt eksosanlegg.

Ettertraktet bil

Kjells PV har alltid hatt varetrekk, så setetrekkene er akkurat like fine som de var da bilen var ny. Varetrekkene begynte imidlertid å bli temmelig slitt, så Kjell tenkte at nye varetrekk kunne være en passende gave i forbindelse med bilens 50-årsjubileum i 2009. Da fikk den også nye golvmatter i samme slengen.

Kjell forteller at han stadig treffer på folk som er interessert i bilen. Om noen spør hva han skal ha for den, så peker han gjerne på registreringsnummeret JC 82000. Nå må jeg visst gi meg med det, for her om dagen var det en kar som ble veldig interessert, ler den fornøyde bileieren.

Artikkeltags