"Slik en aerodynamisk skapning"

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

Eldar Vågan er en av oss som har bildilla. Store amerikanske biler med V8-motor og glinsende halefinner anser han som aller gjevest, men han kjører også gjerne rundt i sin røde, putrende Saab. Eldar vokste selv opp i baksetet i familiens Saab på 60-tallet og er glødende opptatt av det svenske bilmerkets bemerkelsesverdige historie.

DEL

– Tenkj at det var flyteknikere som konstruerte dessi bila, gliser Eldar Vågan mens han peker på sin røde Saab 96 fra 1964.

– Dom brukte spant da dom laga karosseriet. Batteri plasserte dom rett over, og radiator'n rett bakom motor'n. Ælt for å få tæl riktig tyngdepunkt. Ældri hadde dom laga bil før. Åsså vart det en slik aerodynamisk skapning. Det skjedde fryktelig mye artig innen teknikken på denni tida.

I baksetet

Det var nok ikke bare enkelt å vokse opp i baksetet på en Saab. Argumenter om gode kjøreegenskaper og framhjulsdrift var antakelig ikke nok til at Eldar klarte å imponere kameratene på Bjørnsgård skole med farens putrende "jungeltromme". Morris Mini, Volvo Amazon og Ford Cortina klang nok atskillig bedre i bilentusiastenes ører på denne tiden. Men etter at Erik Carlsson "på taket" hentet hjem sin andre seier på rad i Rally Monte Carlo med en en rød Saab i 1963, fikk pipa plutselig en annen låt. Saab var med ett en vinner, og Eldar hadde nye argumenter for farens illeluktende farkost.

– Dom er psykologisk raske, hevder entusiasten. – Dom læt liksom fort, fortsetter han.

Eldar tenker nok på den typiske knitrelyden fra 2-taktmotoren.

Midt i smørøyet

Sjøl har han kjørt sin 1964-modell i snart 15 år.

– Je kjøpt'n ta en sauebonde fra Flesberg. Rallylegenden Gunnar Kittelsen har gitt innredningen rallypreg etter hukommelsen. Det mæste ta sauemøkka er borte nå, gliser eieren fornøyd.

Det var denne bilen Eldar mekket på gjennom 32 programmer i NRK's populære ungdomsprogram "Midt i smørøyet". Hele Norges befolkning ble kjent med Eldars bilinteresse gjennom denne serien.

På spørsmål om han fortsatt mekker selv, svarer Eldar kontant: – Hvis je må, så! Det er slik mæ gamle biler at en stadig må improvisere. Seinest i går fækk je en lekkasje på radiatoren. Da måtte je oppom kjørkjegarden på Hoff for å få tak i vatten, humrer entusiasten, som av andre beskrives som en flink og kreativ reparatør.

At han trives med mekking, forstår vi når vi hører Vazelina-låta "Pitbull Kåre", der Eldar selv står for teksten: "Å mekke bil er som erotisk kunst. Bil ligg oppå og je ligg unnst."

Rally

– Det var itte på grunn ta konstruksjonen at dom slutte å laga denni modellen, hevder Saab-entusiasten. – Dom syntes kænskje at den såg litt kopete ut, fortsetter Eldar, som følger i "Carlsson på takets" hjulspor.

– Je kjører litt veteranrally mæ en 1968-modell V4, røper Eldar. Bilen har han dekorert med tidsriktig reklame for Romika sko, LP-plater og billedbladet Aktuell. – Vi i veteranklassa må starte tæl slutt, sjøl om det er vi som har dom fineste bila. Ofte er løypene som potetfårer, sukker Vågan.

– I dag fækk je endelig tak en kar borti Finland. Hæn skulle laga nye råder for meg, utbryter Vågan fornøyd.

Vi minnes at bilen hadde 160 hester fra før, og på spørsmål om hva effekten blir nå, er svaret: – Dæ har itte så mye å si. Det spørs bære å lenge je tør å kjøre inn i svinga, før je må bremse.

Så skifter Eldar spor igjen. – Je kjinner far hass Birger Gundersen. Hæn tok mæ seg kjærringa, a' Wenche, på tur tæl Akropolis. Kæll kjørte billøp, mens a' Wenche låg på strænda å sole seg. Så kjørte dom hematt. Mæ den såmmå bil. Slik var det å kjøre billøp før i tida, gliser Vågan.

Flere Saab'er

– Racing...

Han tygger liksom på ordet. – Veit du at ordet racing egentlig kjæm fra pengespill? Det var i Amerika at dom kjørte noe som hette Nascar. Hadde du startnummer, så måtte du vara tilgjengelig for ælle spellera som ville ha stælltips. Det kunne vøri artig å prøvd noe slikt i Norge, filosoferer Eldar.

– Je har forresten en 1973-modell Saab V4 som je hadde tenkt å bruke som delebil. Men så var det såmmå feila på den. Så da blir det vel tæl at je bygger den som asfalt-racer, røper Vågan, som minnes kameraten Øystein Sundes sang om "dobbelt av det meste".

– Åsså har je Gunnarsrud-Saab'en stående. En grå, helt original bil fra 1962 som har tilhørt stasjonsmesteren på Skreia. Hæn kjøpte bilen ny, åsså kjørte'n mæst tog, humrer Saab-entusiasten, som ruller lett avgårde i Saab med frihjul.

Artikkeltags