Raufoss-bil på Frankfurt-utstillingen

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

"Bjerings motorslede" fra 1925 var nylig å se på den store bilutstillingen i Frankfurt.

DEL

I 1924 hadde man store planer om bilproduksjon på Raufoss. Dessverre ble det med planene.

Etter første verdenskrig opplevde man et veldig oppsving i etterspørselen etter biler. For å erstatte krigsproduksjonen forsøkte derfor mange våpen- og ammunisjonsprodusenter seg på bilproduksjon. Så også på Raufoss.

Raufoss AS (eller Rødfos Patronfabrik som det het den gang) deltok både i utvikling og produksjon av biler konstruert av en mann fra Gjøvik, ingeniør Hans Christian Bjering.

Bjering hadde drevet utvikling av biler siden 1918. Først ute var en ombygd Henderson motorsykkel, før en serie på fire-seks biler fulgte i årene 1921-22. Alle ble bygget ved Bjerings bedrift på Gjøvik. Bilene besto for det meste av treverk og hadde en midtplassert V4-motor.

Så, i 1923, inngikk Bjering en kontrakt med Forsvarsdepartementet om utvikling og produksjon av en forbedret bilkonstruksjon på Raufoss. Utgangspunktet var å bygge to prototyper, som skulle stå ferdig høsten 1924. Deretter var planen å produsere fire biler i måneden. Bilen fikk navnet "Bjerings motorslede", og den første så dagens lys senhøstes 1924. Den andre (og siste) sto ferdig sommeren 1925, og er den eneste som ble bevart.

– Ideen bak konstruksjonen var primært å lage en bil som kom seg fram på vinterføre. Derfor var motoren og føreren plassert nærmest mulig drivhjulene. Forhjulene kunne i tillegg byttes ut med ski, forteller Per Holdø ved Hydro Automotive Structures på Raufoss, der bilen står utstilt i dag. Holdø forteller at markedet for Bjering-sleden falt bort allerede mens prototypene var under bygging.

– Brøyting av veiene med bil ble stadig mer vanlig. Dermed falt egentlig behovet for spesielle vinterbiler bort. Samtidig viste det seg at utviklingsbudsjettet ble overskredet med 150 prosent. Dermed ble det altså ingen videre bilproduksjon på Raufoss, smiler Holdø.

Bjering-bilen hadde karosseri bygd i aluminium over trespant. Skjermene var av stål. Den hadde 4-sylindret luftavkjølt rekkemotor på 2097 kubikkcentimeter og cirka 20 HK. Akselavstanden var 2,26 meter, bredden 1,10 meter, lengden 3,6 meter og vekten 800 kilo.

Artikkeltags