– Eli Kristin Hanssveen gjør en av Operaens mest lysende roller – bokstavelig talt, heter det i Aftenpostens anmeldelse av urpremierende Elysium.

Anmelder Astrid Kvalbein viser til Hanssveens rolle som framtidig transhuman, i et kostyme som inkluderer både fargerike ledninger og dioder. Anmelderen beskriver også en av Hanssveens koloratur-arier som «briljant» i lek med elektroniske lyder fra orkestergraven.

Science fiction-operaen som hadde urpremière lørdag handler om verdens 40 siste mennesker, som lever isolert på en øde øy, mens verden for øvrig leves av transhumane vesener.

Kvalbein beskriver flere flotte scener med rik musikk av Rolf Wallin, og berømmer institusjonen for å løfte fram også ubehagelige spørsmål i sine oppsetninger. Men er ikke fullt så imponert over et sprik mellom flott scenografi, god musikk av dyktige utøvere og «en libretto og regi som glir over i det banale, særlig i andre akt».