Han var den første. Nå er Hadeland på elbiltoppen

2009 OG 2017: Knut Erling Moksnes kjører fortsatt elbil. Men Think'n han kjørte i 2009 er byttet ut med to moderne varianter, her en e-Golf.

2009 OG 2017: Knut Erling Moksnes kjører fortsatt elbil. Men Think'n han kjørte i 2009 er byttet ut med to moderne varianter, her en e-Golf. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Elbilsalget kommer til å eksplodere på Hadeland når bommen kommer, spår Knut Erling Moksnes.

DEL

(Hadeland) Selv kan han ikke beskyldes for å være en «bompenge-rytter». Allerede i 2008 kjøpte han sin første elbil, og den gang var han Hadelands første private elbileier.

Hans røde Think City kjørte 150.000 kilometer før den tok kvelden i 2015. Da hadde han valget mellom å bytte batteri (til 30.000 kroner) eller å selge bilen rimelig til noen som ville ta den kostnaden. Han valgte det siste, og familien gikk i stedet til innkjøp av en e-Golf og senere ble det enda en elbil.

Framtidsbil

Dagens elbiler er i en helt annen klasse enn Knut Erlings lille røde fra 2008.

– Den gang føltes det litt som å sette seg inn i en gammel bil med moderne teknologi. I dag er elbilene mer moderne på alle områder. Nå føles det gammeldags når jeg setter meg inn i en fossilbil, ler Moksnes.

Da Hadeland intervjuet han i 2009 spurte vi hva han trodde om elbilutviklingen om ti år. Da svarte han: «Jeg tror det vil bli en enorm vekst i elbil-markedet i årene som kommer».

Mer på spiker'n er det vanskelig å komme sett i ettertid.

I tillegg til at bilene har vært gjennom en enorm utvikling, så har det også vært et politisk ønske å stimulere til kjøp og bruk av elbil. De mange fordelene har bidra til at det nå kjører 100.000 elbiler på norske veger.

– Vi må gjennom et teknologiskifte, og det har sin pris. Derfor synes jeg det har vært riktig å gi elbileierne fordeler for å bidra til skiftet, sier Moksnes.

Han tror imidlertid at fordelene både vil og kan fases ut.

– På grunn av bilenes standard blir det ikke nødvendig med så mange fordeler. Bilene vil selge seg selv. Allerede i løpet av to-tre år vil rekkevidden bli så bra at rekkeviddeangst ikke lenger blir et tema, tror Moksnes.

– Bør betale

Han kan si seg enig med kritikerne i at også elbilistene bør bidra med bompenger.

– Vi tar opp en plass på vegen, og forurenser med støv og støy akkurat som fossile biler. Men igjen handler det om at et teknologiskifte koster. Oljeindustrien har og har også hatt mange fordeler, og nå er det elbilistene som har fått noen, sier Moksnes og legger til:

– Du redder ikke verden eller løser klodens klimautfordringer med å kjøre elbil, men man bidrar til en utvikling i riktig retning. Jeg synes det er altfor lite fokus på fossilt drivstoff og helseplagene det fører med seg. Undersøkelser viser at alle klimatiltak vi kan gjennomføre gir bedre folkehelse i andre enden, sier Moksens som gjennom jobben som lege har jobbet med blant annet klima og helseproblematikken.

Ny spådom

Om ti år tror Grindvoll-mannen at den delen av bilparken som er ny vil være elektrisk, mens eldre fossile biler vil fungere som nummer to-biler, for så å fases gradvis ut.

– I tillegg må folk lete for å finne bensinstasjoner. Skal de overleve må de tilby ladestrøm til elektriske biler. Det snakkes også mye om selvkjørende biler. Jeg har tro på det, men kanskje ikke så ytterliggående som de som sier du bare kan la bilen selv kjøre rundt og låne seg bort til neste gang du trenger den. Eller forresten ...? Hvorfor ikke? Vi hadde ikke sett for oss dette for ti år siden heller, smiler Moksnes og nikker mot e-Golfen og Teslaen på gårdsplassen.

Lunner på elbiltoppen

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var det registrert 152 elbiler i Lunner kommune ved inngangen til 2017. På «andre siden» av bommen finner vi 122 elbiler registrert i Gran. Jevnaker kan skilte med 58 elektriske doninger.

I hele Norge er det totalt 97.314 elbiler. I Oppland var det 1.015 stykker, og Lillehammer hadde flest av disse, med 186 i tallet.

Bom = el

SSB offentliggjorde nylig en oversikt over de største – og minste – elbilkommunene i Norge. Byrået har målt tettheten per tusen innbyggere.

Norges største elbilkommune er Finnøy. Rogalandskommunen har fått fastlandsforbindelse takket være bompenger, som beløper seg mellom 90 og 150 kroner per passering, avhengig av rabattavtale. Da blir fristelsen for å kjøpe elbil stor for mange av de 3.235 innbyggerne der. Totalt er det bare 281 elbiler der, men det utgjør hele 87 kjøretøy per tusen innbyggere. 

Andel i Lunner

Askøy utenfor Bergen er nummer to på landsoversikten, med 68 elbiler per tusen. For tre år siden ble det innført bompenger for å utbedre et svært dårlig vegnett. På de siste tre årene har antall elbiler økt med tusen prosent der.

Elbil-bronsen i Norge går til enda en øykommune i vest. I Averøy i Møre og Romsdal må en vanlig personbil ut med 98 kroner for «a ride» i Atlanterhavstunnelen, noe som gjorde at andelen elbiler bykset oppover til 63 elbiler per tusen beboere.

Snittet i hele Norge er 18,5 elbiler per 1.000 innbyggere.

Bompenger er ikke ukjent for hadelendingene heller. Lunner kommune lander på 16,7 elbiler per tusen innbyggere, noe som betyr at Lunner er Norges 76. største elbilkommune blant 428 kommuner.

Gran har 8,9 elbiler per tusen tobeinte, som gir en 158. plass på tabellen. Jevnaker er nummer 164 med 8,7 elbiler per tusen innbyggere.

Størst i Oppland

– Økningen i antall elbiler er relativt stor i alle fylker, men veksten varierer, påpeker seniorrådgiver i SSB, Asbjørn Willy Wethal.

Finnmark ligger fremdeles på bunnen av listen.

– Med tanke på at rekkevidden fortsatt er en utfordring for mange elbiler, er det ingen stor overraskelse at det fortsatt er desidert færrest i Finnmark med beskjedne 135, sier Wethal.

Han minner om at når man fordeler bilparken på region, brukes eiers bostedsadresse. Når bilen blir leaset, vil bilene plasseres på leasingselskapets adresse, ikke vedkommende som leaser bilen.

Dette er de mest solgte el- og hybridbilene: Ikke ladbare øker mest

– Dette kan påvirke tallene til en viss grad for noen større kommuner understreker Wethal.

De tre hadelandskommunene erobrer hele «pallen» på fylkeslisten, mens Sør-Aurdal tar fjerdeplassen i Oppland.

Det er 17 kommuner i Norge hvor det ikke er en eneste bil driftet på kun elektrisitet. I Oppland er Lom kommune den aller minste elbil-kommunen, med 0,4 per tusen.

Fordeler med elbil

  • Ingen engangsavgift.
  • Ingen moms ved kjøp
  • Halv firmabilbeskatning
  • 455 kroner i årsavgift

Lokale fordeler som kan reguleres av kommunene:

  • Mulighet for gratis offentlig parkering
  • Fritak for bompenger
  • Kan kjøre i kollektivfeltet
  • Fritak for fergeavgifter
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner

Fordeler

– Målet med fordelene på elbil er å hjelpe ny teknologi inn på markedet. De viktigste fordelene er fritak for engangsavgift og moms. Dette gjør elbilene konkurransedyktige i forhold til ordinære biler, skriver NAF på sine nettsider om temaet.

Det er et skille på nasjonale og lokale fordeler. De lokale fordelene er det opp til lokale myndigheter å vurdere som skal fortsette. Allerede har Sør-Trøndelag valgt å kutte ut fordelen med gratis ferge, og Trondheim kommune har ifølge NAF valgt å fjerne gratis parkering som tilbud til elbiler.

Kommune Biler Per tusen innb.
Lunner 152 16,7
Gran 122 8,9
Jevnaker 58 8,7
Sør-Aurdal 21 6,9
Lillehammer 186 6,7
Øyer 29 5,7
Vang 9 5,6
Nord-Fron 28 4,9
Gjøvik 146 4,8
Vestre Slidre 10 4,7
Østre Toten 66 4,4
Sel 23 3,9
Sør-Fron 12 3,8
Gausdal 23 3,7
Søndre Land 20 3,5
Ringebu 14 3,1
Nord-Aurdal 20 3,1
Vestre Toten 37 2,8
Øystre Slidre 9 2,8
Vågå 9 2,5
Nordre Land 13 1,9
Lesja 2 1
Skjåk 2 0,9
Dovre 2 0,7
Etnedal 1 0,7
Lom 1 0,4
     
Norge 97314 18,5

Topp 20 elbilkommuner i Norge:

Finnøy, Rogaland 86,9
Askøy, Hordaland 67,9
Averøy, Møre og R. 63,2
Bærum, Akershus 54,3
Malvik, Sør-Tr. 50,9
Asker, Akershus 49,7
Skaun, Sør-Tr. 47,9
Klæbu, Sør-Tr. 47,4
Fjell, Hordaland 40,7
Bokn, Rogaland 36,3
Frogn, Akershus 35,7
Meland, Hordaland 35,2
Oppegård, Akershus 34,5
Bergen, Hordaland 33,7
Bømlo, Hordaland33,6
Austevoll, Hordaland33,4
Rennesøy, Rogaland 32,7
Eidfjord, Hordaland 32,6
Nittedal, Akershus 31,4
Røyken, Buskerud 31,4

DERFOR VALGTE JEG ELBIL: To be EL not to be?

Artikkeltags