Eika: – Vi spør aldri om slik informasjon på telefon eller e-post

SVINDEL: Eika minner om at de aldri spør om slik informasjon uten at du er logget inn i nettbanken eller er fysisk til stede i banken.

SVINDEL: Eika minner om at de aldri spør om slik informasjon uten at du er logget inn i nettbanken eller er fysisk til stede i banken.

Før helga oppdaget Eika at det var satt i gang et svindelforsøk mot deres kunder. Eika minner om at de aldri spør om viktig informasjon på e-post eller telefon.

DEL

Etter mange tips fra kunder avdekket Eika at det var sendt ut en rekke eposter som ga seg ut for å være sendt fra Eika. Målet med epostene var å hente ut kortinformasjon, og Eika gikk ut og advarte sine kunder om at dette var svindel.

– Dette er en kjent framgangsmåte. De utgir seg for å være oss og prøver å få folk til å oppgi kortinformasjon, sier informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika til OA.

Ulven tror få lar seg lure av slike svindelforsøk.

– Vi benytter anledningen til å minne våre kunder på at dette er informasjon som vi aldri spør om på mail, over telefon eller på åpne sider på nett. Det er kun ved personlig frammøte, eller om du har logget deg inn i banken med kode at vi spør om denne type informasjon. Heldigvis er dette noe de fleste av våre kunder vet, og det er svært få som lar seg lure, sier Ulven.

– Men kundene våre sier ifra til oss, og da minner vi om at dette er svindel, sier han.

Ulven forteller at denne typen svindel stadig dukker opp med ujevne mellomrom.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken