Bygdepolitisk nestleder i Oppland bygdeungdomslag, Ola Gravseth Morken mener det er en farlig trend at butikkene tar inn egne merkevarer, og er bekymret for de store merkevareleverandørene. Vi kjenner oss ikke igjen i den beskrivelsen. Egne merkevarer har mange positive sider og er bra for konkurransen mot de store merkevareleverandørene. Egne merkevarer bidrar også til lavere priser, større mangfold og mer innovasjon.

Egne merkevarer kan i mange tilfeller bidra til å dempende prisene, særlig for varegrupper der det er liten konkurranse fra andre merkevareleverandører. Egne merkevarer utgjør i mange tilfeller den eneste konkurrenten til dominerende merkevareleverandører i enkelte varegrupper. Det bidrar til å holde prisøkninger fra leverandører nede og det kommer forbrukeren til gode gjennom lavere priser.

Norske produkter utgjør 66 prosent av innkjøpsverdien av våre egne merkevarer, og det kommer mange norske bønder og produsenter til gode. Ikke alle produsenter får innpass hos de store merkevarene, og egne merkevarer er derfor en alternativ måte for mange småprodusenter å få sine produkter i butikkhyllene. At Gravseth Morken oppfordrer til å bare handle varer fra merkevareleverandørene, når det er så mange norske produsenter som leverer til egne merkevarer virker ikke gjennomtenkt. Skal ikke disse småprodusentene ha livets rett bare fordi de ikke leverer til de store leverandørene?

Egne merkevarer bidrar til mangfold i vareutvalget. Vi har egne merkevarer innen de aller fleste varekategorier og i alle prisklasser. For eksempel First Price som er den billigste av våre egne merkevarer er svært viktig for de mest prisbevisste kundene. Dessuten bidra egne merkevarer til innovasjon, noe som er bra for både leverandører og forbruker. Når det er sagt, så satser vi først og fremst på merkevarer fra leverandørene, og det er ikke et mål i seg selv å ha mest mulig egne merkevarer. Sammenliknet med de andre store dagligvarekjedene har NorgesGruppen lavest andel egne merkevarer. Andelen egne merkevarer i Norge er også lav sammenlignet med de fleste europeiske land. Men konkurranse er bra, og det tror vi også Gravseth Morken egentlig mener.