– Veien må være bred nok for midtdeler

Midtrekkverk skapte kaos: Hjelpemannskapene kjørte lokalveien ved siden av E6 for å komme fram til ulykkesstedet.

Midtrekkverk skapte kaos: Hjelpemannskapene kjørte lokalveien ved siden av E6 for å komme fram til ulykkesstedet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Uttrykningstjenestene gjorde seg nye erfaringer i kjedekollisjonen nord for Biri fredag, der midtdeleren på E6 gjorde det vanskelig å nå raskt fram til ulykkesstedet med vanlig utstyr.

DEL

Tre biler kolliderte på E6 nord for Sembshagen på Biri fredag ettermiddag. En ambulanse og en politibil var involvert i ulykken.

Fem personer ble sendt til legevakt for sjekk. Tre ble sendt til Lillehammer sykehus, men to av dem ble raskt utskrevet uten skader.

LES MER: Politibil, ambulanse og personbil kolliderte på smal tofelts med midtrekkverk

LES OGSÅ: Reagerer på at ingen sivile stoppet for å helpe til

Som OA har omtalt skapte midtrekkverk på E6 og mye trafikk utfordringer for bergingsarbeidet.

Ambulansen som skulle frakte de involverte til sykehus måtte kjøre fram til ulykkesområdet i motsatt felt, før de rygget tilbake. Utrykningskjøretøy måtte kjøre lokalvegen ved siden av E6 for å komme fram til ulykkesstedet og bære utstyr ned til E6.

– Vanskelig å kritisere noe som beviselig redder liv

Avdelingssjef Odleif Bakken for ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet får bekymrede tilbakemeldinger fra sine mannskaper om midtdelere. Han innrømmer overfor GD å ha i bakhodet en frykt for at liv i ytterste konsekvens kan gå tapt på grunn av framkommeligheten på smale veistrekninger med midtrekkverk.

– Det er vanskelig å kritisere noe som beviselig redder liv. Men tilbakemeldingen fra våre folk er at veien må gjøres bred nok, sier Bakken til GD.no.

Erfaringen er at utrykningskjøretøy på oppdrag ikke kommer forbi øvrig trafikk ved kødannelse.

– Midtdelere er bra, men veien må være dimensjonert for det, påpeker Geir Atle Engen ved Gjøvik brannvesen til GD.

– Må sende ut mannskap fra begge sider av ulykkesstedet

Brannvesenet i Lillehammer mener midtdelerne forutsetter at 110-sentralen sender ut mannskap fra begge sider av ulykkesstedet på strekninger som den smale E6 med midtrekkverk nord for Biri. Dette ble ikke gjort fredag.

– Midtrekkverk er svært bra for å hindre møteulykker, men det er mye som kunne vært gjort bedre, for eksempel å gjøre veien bredere. I dette tilfellet ser man hva som kan skje. Konsekvensene kan bli langt større enn de ble denne gangen, sa øyenvitnet Evy Grøndahl til OA etter ulykken fredag.

Artikkeltags