Gå til sidens hovedinnhold

Digitalt hysteri

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Stor takk til Siv Elin Mellum som setter fokus på det «digitale hysteriet» som har bredt om seg de senere årene. Vår nye «digitaliseringsminister» skal «lage en nasjonal kompetanseplan» for hele befolkningen slik at de kan betjene alle tenkelige oppgaver i forbindelse med kommunikasjonen med offentlige og private institusjoner.

Litt av en oppgave og en kan lure på hvordan en slik «kompetanseplan» skal gjennomføres i praksis, eller blir det bare en plan som lagres i en skuff? Så langt har nok slik kompetanse vært preget av den enkeltes initiativ for å lære, prøve og feile.

For å beherske den digitale hverdagen må en ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om pc, nettbrett, smarttelefoner, innlogging, koder, passord, sikkerhetssystemer, oppgraderinger og alt annet som dette fører med seg. For mange fremstår det som en stor skrekk. Det er lett å gjøre feil og selv om en behersker det mest grunnleggende er dette oppgaver som er svært tidkrevende.

Arbeidet med å motta informasjon og korrespondanse er i stor grad overført til den enkelte. En må være obs på meldinger på e-mail eller SMS om at du har mottatt dokumenter. Overser en dette kan en miste viktig info. Så skal en logge seg inn på vedkommende nettside noe som i seg selv kan være litt kronglete. De forskjellige nettsidene er sjeldent utformet på en universell måte. Det finnes knapt to like innloggingssider der en kan kjenne igjen kommandoene og der ord og uttrykk er like. Alle må visst ha sin egen side.

Nå skal snart alt foregå fra en smart telefon med en aktuell «app» for hvert område. Uten en «app» får du ikke betalt regninger, ikke kjøpt lodd, ikke bestilt en billett, ikke parkert bilen, får ikke bonus i butikken og lignende Det en ikke får gjort med en «app» får en snart ikke gjort.

De som ikke har, ikke kan, ikke får tilgang til nett, eller som ikke har råd til å skaffe seg utstyr, blir en diskriminert gruppe. Utstyr for å bli «digitalisert» kan gjerne tilsvare en liten månedslønn, og kursing vil sikkert koste dyrt. Ønsker digitaliseringsministeren lykke til og god «app».

Kommentarer til denne saken