Digitaliseringsministeren – på brukernes side?

DIGITALISERING: – Innbyggere i dette landet som ikke er digitale, eller har mulighet for å bli det, føler seg diskriminert, oversett, latterliggjort og mobbet, mener artikkelforfatteren.

DIGITALISERING: – Innbyggere i dette landet som ikke er digitale, eller har mulighet for å bli det, føler seg diskriminert, oversett, latterliggjort og mobbet, mener artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerVi har fått en digitaliseringsminister – et kort øyeblikk trodde jeg at endelig, e n d e l i g har vi fått en person i posisjon, som vil ivareta befolkningens utfordringer med digitaliseringen, den pushes på oss i alle sammenhenger. Der tok jeg grundig feil – hun skal tvert i mot lage en «nasjonal kompetanseplan for å heve kompetansenivået i hele befolkningen»! Bra, om hun greier det, men da må vi få opplæringssteder. Hun, heter Linda Hofstad Helleland og får litt av en jobb. Å heve kompetansenivået i HELE befolkningen er ikke småtteri og jeg ser fram imot alle mobile opplæringssentra hun må få på hjul, for å møte og lære opp alle som trenger det, også eldre som ikke kommer seg ut av leiligheten sin.

«Hele befolkningen» er absolutt ingen homogen masse – den omfatter alt fra eksperter, til de som aldri har tatt i en PC. Kanskje burde Helleland inngå et nært samarbeid med Likestillings- og diskrimineringsombudet, de har en jobb å gjøre sammen, for innbyggere i dette landet som ikke er digitale, eller har mulighet for å bli det, føler seg diskriminert, oversett, latterliggjort og mobbet. Digitalt hysteri, vil jeg kalle det vi stå oppe i nå, norske politikere og samfunnsadministratorer virker livredde for ikke å ligge først i løypa (i verden) med digitalisering på alle plan, så raskt som mulig, istedenfor å ivareta befolkningens behov for opplæring underveis. Ingen politikere snur seg for å se alle som har «tryna i bakken» - det er ikke interessant. Mange utestenges fra stadig flere arenaer, det blir simpelthen for vanskelig å delta, fordi 30-åringene definerer digitale regler for alle (og tror selvsagt at de selv skal holde seg oppdatert om de blir 90, hvis tanken på å bli gammel eller få en kognitiv svikt i det hele tatt har streifet dem).

Jeg er absolutt ikke i mot digitalisering, og håper jeg greier å henge med noen år til, men jeg er i mot en unyansert tvangsinnføring for alle, som da NAV plutselig sluttet å sende ut pensjonsslipper på papir og mange pensjonister syntes de mistet oversikten over trygden og annen informasjon fra NAV, heldigvis måtte NAV snu på dette området, men det samme gjelder bankene. Kontoutskrift på papir sendes ikke ut lenger, det burde selvsagt være valgfritt om man ønsker den på papir eller kun digitalt. Greier du ikke å finne den på nett og printe den ut, får du den ikke. Dette er overstyring på høyt nivå og ikke akseptabelt, noe må være valgfritt. Jeg trodde offentlig informasjon skulle være universelt utformet og tilgjengelig for alle, slik er det ikke, dessuten koster alt utstyr du må ha for å henge med mye penger.

Det burde vært etablert kommunale IKT senter (betalt av staten) for lenge siden, med tjenester som «teknisk support», hvor man kunne få hjelp og opplæring i alt fra nettbank / Altin, kontakt med NAV, utfylling av skjema på kommunale nettsider, ikke minst veiledning og innstallering av nødvendige program, virusbeskyttelse og tiltak mot hacking / ID tyveri. Det forventes at man bare skal «tilegne» seg alt selv, det er provoserende. For mange godt voksne, er digitaliseringen en STOR utfordring, for ikke å si skrekk, supert for alle som greier å henge med, men vi må ikke glemme at mange verken har evner, barn eller barnebarn til å hjelpe seg, eller økonomi til innkjøp av PC, skriver, blekkpatroner, papir, programmer, opplæring og abonnement på disse. Ikke minst burde det finnes et sted for reparasjon og service på utstyr uten at det koster hundrevis av kroner pr time.

Før skulle banken, posten og offentlige kontorer serve kunden, nå er det vi som skal gjøre jobben selv og serve dem – ikke er det mulig å få tak i et menneske å spørre heller, da blir du henvist til å chatte med en robot på nettsiden. Sykt!

Det vi aldri snakker om er; hvem skal hjelpe deg om du ikke har pårørende? Dette må digitaliseringsministeren lage en løsning på (vi blir dobbelt så mange gamle om noen år, flere vil trenge digital hjelp). Kommunene må ansette en form for godkjente digitale hjelpere, man kan ikke satse på å måtte oppgi pin koder og passord til alle forskjellige ansatte for å få hjelp.

Siden digitaliseringsministeren sitter ved Kongens bord, kan hun gjerne spørre Kong Harald (snart 83) om han, som representant for sin generasjon, er oppdatert og selvhjulpen på alle plattformer?

Det siste du gjør i dette livet, blir nok å oppdatere Java, helt til du ligger i grava….

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags