(Nettavisen) Torsdag formiddag klokken 09.00 var partene i SAS-streiken tilbake rundt forhandlingsbordet i Stockholm. Like før møtet var riksmekler Mats Wilhelm Ruland optimistisk med tanke på en snarlig løsning på konflikten.

– Det er ekstremt viktig å finne en løsning nå. Dette er et selskap som er i en veldig krevende økonomisk situasjon, det er en ansattgruppe som har være ute i en konflikt lenge og mange er permitterte. Ikke minst så er det mange titusener som er berørt av denne konflikten, sa Ruland, da han møtte et samlet pressekorps før forhandlingene startet opp igjen.

På omtrent nøyaktig samme tidspunkt, torsdag formiddag, gikk de danske SAS-mekanikerne tilbake på jobb etter å ha avsluttet sympatistreiken med pilotene. Dette kan være et vesentlig tegn på at streiken nærmer seg slutten, fordi i avtalen som ble inngått mellom flymekanikerne og SAS i Danmark, er det et viktig vilkår om at flyene skal så raskt som mulig komme seg i lufta etter at streiken er over.

– Ingen grunn til å vente

Keld Bækkelund er forbundsleder i Dansk Metal, forbundet som representerer de danske flymekanikerne, og han ser fram til å få SAS-flyene så fort som mulig på vingene.

– Det var en effektiv sympatistreik. Det vi går i gang med nå er å pakke ut flyene på Kastrup. Dette gjør vi for å sikre oss at når streiken er over, så kan danskene komme seg ut og komme seg hjem. Det er ingen grunn for oss å vente på at flyene skal blir klargjort senere, sier Bækkelund til danske TV 2.

Han ønsker imidlertid ikke å svare på om dette betyr at streiken kan være over rimelig snart. Til danske TV 2 forteller Bækkelund at han har tatt feil «altfor mange tidligere», og derfor velger å være nøktern optimist denne gangen.

Lederen for de norske SAS-pilotene har ikke lagt noen ting mellom linjene i det siste:

Kan være over snart

Flyanalytiker Jacob Pedersen er på sin side optimist etter at flymekanikerne har blitt satt i full sving.

– Dette er et viktig signal. Det betyr at flyene kan komme seg i luften på én dag eller to, kanskje tre, eller raskere enn alt dette, etter at streiken er over. Da sparer man også penger. Det at flyene ikke bare står parkert på bakken, kan spare SAS for mellom 100 og 200 millioner kroner, sier han til danske TV 2.

Han legger til at dette virker som et signal om at partene i konflikten er veldig tett på en avtale, fordi det i hans øyne gir mening i å klargjøre flyene allerede nå.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har tidligere sagt til Nettavisen at han tror på en snarlig løsning.

– Jeg tror at en avtale kan være på plass før lørdag. Partene trenger tiden de må ha for å renskrive avtaleteksten. Avhengig av utviklingen i forhandlingene kan man planlegge for drift, men man må regne med at selskapet vil trenge noen dager før de er tilbake til normalen. Da trenger de en tre-fem dager før flyene er tilbake i normal drift. De flyene som er i Oslo, Stockholm og København kan komme i gang ganske raskt, hvis man antar at mekanikerne gjør det de kan innenfor de rammene de har nå, sa eksperten tidligere i uka.

– Kan vi forvente kanselleringer også i etterkant av streiken på grunn av andre problemer?

– Normalt sett leverer 99 prosent av rutene som de skal, men ja, det kan skje, sånn er luftfart. Det kan bli mangel på grunn av sykdom, for eksempel, svarte Elnæs da.