Naf og Motors store sommertest av elbiler viser at forvarming av batteriet ikke bare er et nyttig triks vinterstid, men også på sommeren.

– Forvarming av batteriet gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke er ikke like enkelt å forstå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Forvarming av batteriet er altså ikke bare et triks som er kjekt å benytte seg av når temperaturene er på vinterlig nivå

Ladehastighet

NAF og Motor testet nylig rekkevidden og ladehastigheten på 31 av de nyeste elbilene. Av bilene i testen kunne 18 forvarme batteriet før lading.

– Kjølige sommerdager som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren, sier Sødal.

Slutt på stikkontakten for elbillading

Det er imidlertid ikke bestandig like lett å finne ut av hvordan man kan ta i bruk forvarming av batteriet. Det er nemlig store forskjeller fra bilmerke til bilmerke. NAF etterlyser bedre informasjon ved bruk av forvarming slik at du kan være sikker på at du bruker funksjonen riktig. Det kan være vanskelig som bileier å finne ut om funksjonen faktisk er skrudd på.

– Som sjåfør bør du få beskjed om at forvarmingen faktisk har startet. Og ikke minst et varsel om at batteriet har blitt varmt innen du kommer til ladestasjonen. Da vil elbileierne få raskere lading på kjølige dager hele året, sier Nils Sødal.

Ikke enkelt å bruke

Bilene fra Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo er merkene i årets test som har forvarmingsfunksjon.

– I de fleste av bilene startes oppvarmingen ved at du ber bilen navigere til en hurtigladestasjon. Men det er ikke nok å navigere til et sted i nærheten ladestasjonen. Du må legge inn den spesifikke ladestasjonen du skal lade på. Her er det fort gjort å gjøre feil. I tillegg gir ikke bilene tilbakemelding om oppvarmingen av batteriet har startet, sier NAF-rådgiveren.

Jon-Lasse var en av de første i Norge som kjørte elbil: – De trodde det bare var tull

Kun to av bilmerkene gir i dag tilstrekkelig informasjon til brukeren. I Porsches elbiler kan du følge med på batteritemperaturen, mens i Teslas biler får du en melding om at forvarmingen har startet.

Slik forvarmer du før lading

  • BMW – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet
  • Mercedes-Benz – Forvarming via EQ Intellligence
  • Kia – Forvarming via navigasjonssystemet
  • MG – Forvarming via lade-innstillingene i menyen
  • NIO – Manuell start av forvarming i infotainmentssystemet
  • Polestar – Forvarming ved å sette ladestasjonen som destinasjon i Google Maps i bilen.
  • Porsche – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet.
  • Renault – Forvarming via navigasjonssystemet
  • Tesla – Forvarming via navigasjonssystemet. Må sette Supercharger som destinasjon.
  • Volvo – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i Google Maps i bilen.