Gå til sidens hovedinnhold

Det har vært et eventyr av en reise! Opplev Norge og Innlandet fra sykkelsetet i sommer

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg har nettopp kommet hjem etter en helt fantastisk sykkeltur på 15 dager hvor jeg startet i Oslo og syklet gjennom Innlandet fylke et stykke før jeg kom til Sogn og Fjordane. For så å være innom Innlandet igjen et stykke, før jeg altså avsluttet rundturen i Oslo.

Det har vært et eventyr av en reise. Jeg har møtt mange trivelige folk, fått med meg masse nydelig natur og sett en del dyr på og i veibanen, både elg, hjort, rådyr og jeg hadde til og med nærkontakt med en svær og kosete reinsdyrbukk, som ville bli klødd på hake, kinn og nakke. En opplevelse av de svært sjeldne, og noe man lever lenge på.

På turen har jeg opplevd både full vinter over Sognefjellet, med både snø og haglebyger og med minusgrader til full sommer 45 minutter senere, etter noen halsbrekkende nedkjøringer fra fjellet hvor farten raskt kom opp i 71,2 km./t. (men da turte jeg ikke å slippe på mer, så begynte å bremse opp litt) til den vakre bygda Fortun hvor folk gikk i shorts og korte skjørt. Ikke rart at noen og enhver kikket rart på meg der jeg kom syklende i vindtette klær, gamasjer, overtrekksvotter, Balaklava og skinnlue med pelskant på. Jeg kom som sagt rett fra vinterfjellet til full sommer på 45 minutter.

På denne turen syklet jeg over fire fjell. Valdresflye, Sognefjellet, Vikafjellet og Hardangervidda. Jeg kom til Innlandet fylke igjen på kvelden, tirsdag 2. juni. Da hadde jeg syklet siden 21. mai. Geilo var siste sted jeg overnattet, før jeg drevet av hjemlengsel syklet 25,2 mil i ett strekke. Med over 24 timer på sykkelsetet holdt jeg på å sovne flere ganger da jeg satt og førte loggboka mi, mens jeg nippet til en kaffe, på Scandic hotell i Hønefoss. Deretter syklet jeg hjem over Sollihøgda til Sandvika og Oslo igjen, hvor runden var komplett.

Jeg kunne se tilbake på en magisk reise, over vakre og majestetiske fjelloverganger, langs dype og skjønne fjorder, og selv om alle serverings- og overnattingssteder, blant annet Jotunheimen Fjellstue, var Korona-stengt, så klarte jeg meg med å kjøpe med mat fra nærbutikker langs ruta. Jeg tilbragte hele dager i henholdsvis nydelige Sogndal og i vestlandsbygda Eidfjord. Jeg besøkte vakre Ulvik og syklet over den estetisk vakre Hardangerbrua. Jeg mangler superlativer for å beskrive alt det imponerende vakre jeg opplevde på turen.

Nå ser jeg fram til å tilbringe tid i sommer på vårt nydelige sted ved Mjøsa ferie og fritidssenter som ligger ved Framnesfjorden i Brumunddal. Her er det også mange muligheter for den som ønsker å sykle fine turer. Turen over Stavsjø til Tingnes, for deretter å sykle Helgøya rundt og tibake til Brumunddal er en slik nydelig runde, hvor man får panoramautsikt over de vakre Mjøsbygdene og Helgøya. Her er det stille og fint, lite biltrafikk og i det hele tatt et mekka for syklister som vil bort fra de mer trafikkerte veiene, og samtidig oppleve herlig natur.
Med utgangspunkt i Brumunddal kan man også sykle til Vinstra og sykle den herlige Mjølkeruta med avstikkere, i Valdres-regionen. Dette er en rute jeg har planer om å sykle i løpet av sommeren, så om noen ønsker å bli med meg på turen, så er det bare å sende på en melding til meg på Facebook.

Innlandet står ikke noe tilbake for resten av landet hva gjelder å sykle fine turer, både med og uten telt og sovepose. Ved å sykle i stedet for å kjøre bil kommer man også tettere på naturen, får brukt sansene i langt større grad. Kjenne lukten av syriner, se epletrær i blomst, kjenne vinden som stryker mot huden, høre brekingen fra beitende sauer, og ikke minst kjenne lukten av sjøen når man sykler de slake nedoverbakkene og kommer til Tingnes, og ser Mjøsa ligge der glitrende og innbydende til et bad, i solsteken. Og for ikke å snakke om lukten av herlige, søte jordbær når man sykler forbi svære jordbæråkre full av røde, saftige bær.

Så finn fram sykkelen og ta deg noen fine turer, dagsturer eller litt lengre turer med overnatting, i Innlandet i sommer, og gjør denne sommeren til den mest magiske sommeren i hele ditt liv. Husk at i år så har vi veiene for oss selv, uten å måtte dele dem med en halv million turister fra hele verden. Så er det et år du skal sykle og føle deg trygg uten alt for mye trafikk, og du skal slippe å stå i kø til alle de fine attraksjonene som Innlandet og resten av landet for øvrig har å by på, så er det i år. En slik sjanse får vi nok aldri noen gang igjen.

Jeg ønsker alle en riktig god sommer, og husk; de gode minnene er det bare du selv som kan skape - og det meste er gratis.