Det er med stor takk til personellet på Gjøvik sykehus jeg skriver dette

GODT MØTE: – Bildet av de mange flotte medarbeiderne som daglig gjør en stor innsats på alle nivåer på Gjøvik sykehus, tar jeg med meg etter å ha blitt skrevet ut, skriver artikkelforfatteren .

GODT MØTE: – Bildet av de mange flotte medarbeiderne som daglig gjør en stor innsats på alle nivåer på Gjøvik sykehus, tar jeg med meg etter å ha blitt skrevet ut, skriver artikkelforfatteren . Foto:

Av
DEL

MeningerLa det være klart - mitt innlegg er ikke et forsøk på å delta i diskusjon om lokalisering eller for eller mot det planlagte nye sykehuset i fylket innlandet.

Som utskrevet pasient etter en hel ukes opphold på medisinsk avdeling, Gjøvik, og diverse undersøkelser på to-tre andre avdelinger, sitter jeg igjen med opplevelse av å ha erfart noe viktig rundt hva vårt sykehus i byen står for.

Det er selvsagt flere vinkler å se dette ut fra. En ting er logistikk, det vil si informasjonsflyten mellom de ulike instanser som involveres ved telefon 113. Samtidig krever logistikk i denne sammenheng at informasjonsflyten koordineres med den fysiske flyten. Alt fra «blålys», pasientmottak, medisinske undersøkelser, oppretting av journal og innlegging forventes å ha rutiner.

Bak alle disse delaktivitetene er det en mengde planlegging av logistikken før pasienten dukker opp. Nevnes må turnus i ambulansetjenesten, vakter hos helsepersonell i pasientmottaket og hos alle øvrige innenfor sykehuset. Den store mengden av informasjon er selvsagt helt avhengig av integrerte datasystemer.

Som den jevne pasient går reisen inn i en helt ny verden av medisinske sakkyndige, postoperativ personell og sykepleiere ved innleggelse. I den grad bevisstheten tilsier og man er i stand til å absorbere glimtene av «det lukkede samfunnet», blir en fort en del av de øvrige pasientene på godt og vondt. Det vonde er overhøring av sykdommer og tidligere innleggelser eller å se at andre lider. Det gode er omsorgsfulle sykepleiere og dyktige leger som behandler en med vennlig respekt og faglig dyktighet. De har ofte en arbeidskrevende hverdag, men tilstrekkelig tid til å oppfylle hverdagen best mulig for pasient gjennom undersøkelser og konsultasjoner etter en nærmere plan.

Servering av mat på sykeseng til mange tider gir også en følelse av å bli tatt trygt hånd om. På mange måter vil jeg si at Gjøvik sykehus kan sammenliknes med et 5-stjernes hotell. Selvsagt kommer sykdom og bakgrunn for innleggelse i forkant. Det er likevel ikke alle 5-stjernes hoteller som varter opp med servering av mellommåltider og hvert fall ikke på senga. Når omstendighetene først er til stede, er vennligheten pasient blir omgitt av den beste medisin for de fleste.

Det er med stor takk til personellet på Gjøvik sykehus jeg skriver dette. Det er faktisk på sin plass å sette deres positive innstilling jeg som pasient møtte på øverste trinn. Bildet av de mange flotte medarbeiderne som daglig gjør en stor innsats på alle nivåer på Gjøvik sykehus, tar jeg med meg etter å ha blitt skrevet ut. Mitt vitnesbyrd av sykehuset vårt som pasient kunne sikkert ha blitt brodert enda mer. Om noen skulle være i tvil så har vi faktisk noe å være stolt av på Gjøvik.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags